Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Geconnecteerde auto’s: glimlach, u wordt bespied!

Geschreven door David Leclercq op 30-11-2015

Gedeeltelijk autonome, geconnecteerde auto’s: de constructeurs stellen ons heel wat vooruitstrevende technologische oplossingen voor. De keerzijde van de medaille is echter dat we ermee bespioneerd kunnen worden. Net zoals met onze smartphone.

De internationale automobielfederatie FIA heeft zich gebogen over de gegevens die buiten ons weten om verzameld worden wanneer we gebruikmaken van een geconnecteerde auto. Om de mensen hiervan bewust te maken, onthulde het orgaan 12 soorten gegevens die geregistreerd worden (in casu vanuit een BMW 320d en een i3) door de autoconstructeurs en die vervolgens gedeeld worden in een gemeenschappelijke pool. De resultaten zijn indrukwekkend. Maar ook verontrustend.

Gescand

Zo onthulde de FIA dat de rijstijl van de bestuurder, de frequentie van zijn verplaatsingen, de routes die hij ingeeft in het navigatiesysteem, en alle informatie die gesynchroniseerd wordt met zijn gsm (via Bluetooth of Wi-Fi), verzameld en opgeslagen worden. En in het specifieke geval van de BMW i3 voegt de elektronische centrale daar ook nog eens de plaats aan toe waar de auto werd opgeladen en de ligging van de 100 laatste parkeerplaatsen. Zodra de auto uitgeschakeld wordt, worden alle gegevens dan doorgestuurd naar de database van de constructeur.

Beoordeeld

Met deze gegevens kunnen de constructeurs zich uiteraard een beeld vormen van het profiel van de gebruiker en ook van zijn rijstijl, op basis van de brutaliteit waarmee hij versnelt of remt. Volgens de FIA worden de meeste van deze gegevens gebruikt voor reparatiedoeleinden of voor de opvolging in het kader van het onderhoud, maar de bestuurder heeft er natuurlijk geen toegang toe. Daarom kunnen we ons de vraag stellen hoe het zit met de traceerbaarheid, net zoals met onze gsm’s, of ze nu werken onder iOS, Android of Windows.

Werk aan de winkel

Thierry Willemarck, voorzitter van de FIA in Europa, verklaarde dat “de geconnecteerde auto’s op de markt in staat zijn persoonlijke informatie over consumenten te volgen en te communiceren. Het wordt hoog tijd dat de politieke verantwoordelijken een duidelijk standpunt innemen en de consumenten verdedigen.” De consumenten zijn zich duidelijk bewust van deze situatie, want volgens een enquête die de FIA organiseerde in 12 landen van de Europese Unie, is 95 procent van de ondervraagden van mening dat er wetten zouden moeten komen rond het verzamelen van gegevens van auto’s en bestuurders. Het besef is er dus weldegelijk, maar de Europese Commissie heeft nog niets gedaan om consumenten te beschermen, die zich bovendien genoodzaakt zien om zich aan te sluiten bij telecomoperatoren die ze niet noodzakelijk zelf zouden kiezen, maar die opgelegd worden door de constructeur. Kortom, er is nog een lange weg te gaan…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten