Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Ik neem deel

Juridisch / ONTCIJFERD – Wat is er met de WLTP-normen gebeurd?

Geschreven door op

Overzicht :

Sinds 1 september 2017 is de WLTP-verbruiksnorm verplicht. Om de zaken duidelijker te maken voor consumenten, zijn constructeurs verplicht die te communiceren. Toch zien we hem nergens. Wat is er aan de hand?

Iedereen weet dat de verbruiks- en uitstootcijfers volgens de NEDC-cyclus volledig onrealistisch zijn. De Dieselgate-affaire heeft op pijnlijke wijze aan het licht gebracht dat het hoogste tijd was om dit oude protocol uit 1973 af te voeren. NEDC gaf ons weliswaar materiaal om modellen onderling te vergelijken, maar de cijfers lagen mijlen van de werkelijkheid. Wie het verbruik van zijn auto maar een beetje in de gaten houdt, ziet ook wel dat die veel meer verstookt dan de aangekondigde 3,5 l/100 km, om maar een voorbeeld te nemen. Dus ook de CO2-uitstoot ligt veel hoger dan aangegeven. Daarom werd een nieuwe norm in het leven geroepen, de WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), die op wereldschaal is berekend, dus ook met specialisten uit Japan, de Verenigde Staten of India. Lees hier alles over deze WLTP-norm.

Verplicht sinds 1 september 2017

Op 1 september van dit jaar had deze WLTP-norm de oude NEDC-cyclus moeten verdringen ten voordele van de consument. Maar het is ondertussen eind november en er is nog niets veranderd: nergens zie je iets aangekondigd en er is geen enkele communicatie in de documenten, op de commerciële websites of in de persdossiers van nieuwe auto’s. Waar zijn de goede bedoelingen dan naartoe? En vooral: wat met de bescherming en de goede voorlichting van de consument? Het is duidelijk dat er een overgangsperiode is, maar waarom is de weergave nog niet begonnen, waarbij beide normen naast elkaar worden gelegd zodat we ons een idee kunnen vormen? Een beetje naar het voorbeeld van de overgangsperiode van de Belgische frank naar de euro tijdens de opstart van de monetaire unie…

Waarom nergens te zien?

Bij Febiac krijgen we te horen dat “de autosector nog steeds wacht op de publicatie van het Koninklijk Besluit rond de melding van deze verbruikswaarden. Hoewel de WLTP-norm inderdaad realiteit is voor onze leden sinds 1 september, zou de publicatie van het Koninklijk Besluit over dit onderwerp waarschijnlijk half december komen”, zo meldt woordvoerder Christophe Dubon. Het ligt dus aan een probleem op wettelijk niveau. We zijn kortom nog niet aan de nieuwe patatjes, al geeft Febiac aan dat we de eerste resultaten zullen zien tijdens het salon van Brussel in januari 2018. Alleen zal het al te laat zijn voor de reclamefolders en informatiebrochures… Er is vandaag echter al wel één uitzondering: Opel geeft (enkel op zijn commerciële website) vandaag al de nieuwe cijfers voor verschillende nieuwe modellen van het gamma en doet dat zelfs al anderhalf jaar. Nu ja, het staat in heel kleine cijfertjes onderaan de pagina, maar ze doen toch al de moeite. PSA heeft destijds uitgebreid gecommuniceerd over het onderwerp en grootse beloftes gemaakt, maar daar is vandaag nog steeds niets van in huis gekomen…

Welke norm telt voor de fiscus?

Een andere belangrijke vraag: wordt deze WLTP-norm gebruikt voor de fiscale berekeningen van de regering, en meer in het bijzonder voor de nieuwe autofiscaliteit die in elkaar is geflanst door de teams van “Michel”? De fiscus baseert zich nog op de NEDC-norm omdat WLTP gewoon nog niet in voege is getreden, tenzij dan voor een handvol nieuwe modellen. Er kan natuurlijk niet met twee standaarden kan worden gewerkt, of toch niet op dit moment, en dat zal nog wel even zo blijven. Maar ga er maar van uit dat het er ooit van komt en dat daarbij de fiscale normen zullen worden herwerkt. Afwachten…

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken