Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Private flitsers in Vlaanderen

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-12-2021

In Frankrijk zorgden flitstoestellen verstopt in rondrijdende auto’s al voor ophef. Bij ons is er nu discussie omtrent de invoering van flitspalen die beheerd worden door privébedrijven… en dus zoveel mogelijk moeten opbrengen?

In Vlaanderen kunnen gemeenten nu zelf snelrijders in zones 30 en 50 bestraffen. Indien een overtreding wordt vastgesteld met een goedgekeurd apparaat, stuurt de politie na verificatie een gemeentelijke administratieve sanctie. Dat ontlast de rechtbanken.

Volgens De Standaard heeft deze oplossing reeds Bilzen, Bonheiden, Glabbeek en Sint-Peeters-Leeuw over de streep getrokken. Zij hebben een contract gesloten met TaaS, een kant-en-klare flitsdienst die wordt gevormd door de bedrijven Macq Mobility, Intouch en Trafiroad. En voor elke boete zal dit consortium van particuliere bedrijven 24 euro innen. Hoe meer er wordt geflitst, hoe beter dus voor hen…

Geen verkeersdrempels meer

Verschillende kranten uitten dan ook hun bezorgdheid over een uitdrukkelijk verzoek van TaaS. In het contract wordt de gemeenten gevraagd geen verkeersdrempels of snelheidsremmers te plaatsen. Er wordt zelfs gesproken over het verwijderen van bestaande infrastructuur. Dat zal uiteraard de kans op inbreuken vergroten.

De controle zou dus louter repressief worden, zonder enige waarschuwing of infrastructuur om het gebied veiliger te maken door de snelheid te verminderen. Bovendien worden deze administratieve sancties niet door justitie geregistreerd. Er is geen risico van vervolging in geval van recidive, alleen een bedrag van 53 tot 163 euro dat voor elk fotosouvenir moet worden betaald.

Ononderbroken stroom

Het verzoek van TaaS zou echter vooral bedoeld zijn om juridische betwistingen te vermijden. Volgens het verkeersreglement mag je niet over een verkeersdrempel (kussen, verkeersdrempel, verhoogd plateau) rijden met een snelheid van meer van 30 km/u. De aanwezigheid van zo’n snelheidsremmer op het gecontroleerde traject zou de wettigheid van het flitstoestel ongeldig kunnen maken. In ieder geval is dit obstakel moeilijk over te steken zonder vaart te minderen. Het verbreekt de homogeniteit van de snelheid en bemoeilijkt de berekening van het gemiddelde door de sectieradar.

Maar wat de installateurs en beheerders van de flitser lijkt te storen, is niet alleen dat onregelmatige ritme. Ze zijn waarschijnlijk bang voor de scherpzinnigheid van advocaten. Maar bovenal, bij gebrek aan een forfaitair contract, lijkt TaaS er alle belang bij te hebben om zelfs kleine snelheidsovertredingen te flitsen om de inkomsten te oogsten…

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten