Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Vermoedens van kartelvorming onder Duitse autobouwers

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-07-2017

Het Duitse magazine Der Spiegel beweert dat de Duitse autoconstructeurs onderling afspraken zouden hebben gemaakt over het formaat van hun AdBlue-tanks. Met negatieve gevolgen voor de efficiëntie van de anti-NOx-systemen.

De stelling van het magazine Der Spiegel gooit een zoveelste stok in het hoenderhok van de Duitse automobielindustrie, die zelf een hoeksteen vormt in de tewerkstelling bij onze oosterburen. Volgens Der Spiegel zouden de grote Duitse autobouwers Daimler, Volkswagen (met Audi en Porsche) en BMW gezamenlijk overeen zijn gekomen hoe groot de AdBlue-tanks voor hun dieselmotoren zouden zijn en hoeveel de eindprijs zou worden van de systemen die de uitstoot van NOx terugdringen. Nog altijd volgens Der Spiegel zouden de auto’s hiermee niet voldoen aan Euro6 maar zou de prijs wel kunstmatig opgevoerd kunnen worden. De informatie werd haast ogenblikkelijk miskend door BMW dat iedere afspraak met concurrenten ontkent. Bovendien wijst het merk uit München op het feit dat haar motoren wel degelijk aan de normen voldoen.

Eensgezindheid, kartel of discussie

Dat ingenieurs of hooggeplaatste kaderleden van concurrerende merken met elkaar rond de tafel zitten en discussiëren is hoegenaamd niet illegaal. Het is zelfs van essentieel belang om een zekere standaardisering te waarborgen. Als die gesprekken echter uitmonden in erg strenge contractuele verplichtingen voor onderaannemers en in prijsafspraken die de markt beheersen en ontoegankelijk maken voor andere actoren, dan gaat het om kartelvorming en dat is niet toegelaten. En net daarover voert het Duitse gerecht, in navolging van de dieselgate, een onderzoek. Men wil nagaan of de Duitse autobouwers een brug te ver zijn gegaan en zo een oligopolie hebben gecreëerd die nadelig is voor de consument omdat het de prijzen de hoogte injaagt.

Miljarden op het spel

Der Spiegel geeft aan dat soortgelijke “geheime vergaderingen” sinds de jaren 90 al plaatsvinden. Uiteraard zijn de gesprekken rond AdBlue van recentere datum. De Duitse en Europese antikartelonderzoekers hebben die informatie goed ontvangen maar willen momenteel niet “speculeren”. Bovendien werd geen enkel van de geuite vermoedens door het gerecht bevestigd en dus is dit nog allemaal heel voorwaardelijk. Voor consumentenverenigingen volstaat dit echter om een storm van protest te doen oplaaien. Zij zien hierin immers een mogelijkheid om klacht neer te leggen tegen de autobouwers. In ieder geval zal het onderzoek zijn tijd vergen met aan het slot het risico dat de autobouwers recordboetes moeten betalen onder de vorm van schadevergoedingen: tot 50 miljard euro volgens Der Spiegel. Maar dan moet oligopolistische kartelvorming wel bewezen zijn.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten