Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Toyota Yaris: zuinig en veilig

Geschreven door Alain Devos op 16-10-2019

Toyota stelt de vierde generatie van de Yaris voor. De Japanse stadswagen focust op verbruik en veiligheid.

In de showrooms staat begin 2020 een volledig nieuwe Yaris, de vierde generatie intussen. Het is meteen de eerste toepassing van het TNGA- of voluit Toyota New Global Architecture-platform voor een compacte auto, de Japanse stadswagen speelt immers mee in het segment waarin dit jaar ook nieuwe generaties van de Clio, 208 en Corsa worden gelanceerd. Die laatste twee komen er snel ook met volledig elektrische varianten, Renault en Toyota beperken zich voorlopig tot een hybride aandrijving. Voor de Japanners lijkt dat zelfs de belangrijkste variant van het nieuwe gamma te worden. 

Zuiniger

De ingenieurs hebben het over hybride technologie van de vierde generatie, met in het geval van de Yaris zowat 15% meer vermogen en een meer dan 20% lager brandstofverbruik dan de vorige generatie. De 1,5 liter-benzinemotor is een driecilinder die werkt volgens de Atkinson-cyclus, het hybride systeem is afgeleid van de grotere 2 en 2,5 liter-motoren uit de nieuwe Corolla, RAV4 en Camry. Toyota maakt zich sterk dat de auto in een stedelijk gebied tot zo’n 80% van de tijd emissievrij kan rijden, terwijl de benzinemotor een thermisch rendement haalt dat circa 40% hoger is dan de meeste dieselmotoren. Het verbrandingsrendement zou zelfs het hoogste ter wereld zijn. De hybride transaxle is ook nieuw en aanzienlijk compacter, die kleinere afmetingen en het lagere gewicht hebben ook een positieve impact op de prestaties en maakten vooral ook dat ze in het platform van de Yaris kon worden geïntegreerd. De krachtigere lithium-ionbatterij is maar liefst 27% lichter dan het nikkel-metaalexemplaar in de vorige hybride versie van de kleine Toyota.

Veiliger

De nieuwe Yaris wilook de veiligste auto in zijn segment worden. Zo is het de eerste compacte wagen die een centrale airbag krijgt, hij krijgt standaard ook onder meer een adaptieve cruisecontrol en een Lane Trace Assist-systeem mee. Maar alweer laat Toyota nog niet in al zijn kaarten kijken, gedetailleerde informatie over de actieve en passieve veiligheidssystemen volgt pas tegen de marktintroductie van de wagen begin volgend jaar. Het nieuwe platform verlaagt het zwaartepunt met zo’n 1,5 centimeter en de constructiestijfheid is fel verbeterd. Het eerste zou voor een dynamischer rijgedrag kunnen zorgen, het tweede moet de stabiliteit en het rijcomfort naar een hoger niveau tillen. Vooraan zitten MacPherson-veerpoten en achteraan wordt een torieas gebruikt.

Korter

Verrassend is misschien al dat het nieuwe model een halve centimeter korter werd, maar tegelijk wel breder (plus 5 centimeter) en lager (min 4 centimeter). De wielbasis groeide trouwens met 5 centimeter. Vooral met de bedoeling de auto wendbaarder te maken. De hoofdruimte is zowat identiek, ondanks dat verlaagde dak, maar er is voor de inzittenden wel meer plaats in de breedte. Het grote rooster, de gewelfde deurpanelen, de brede wielkasten en natuurlijk ook weer de vorm van de om de hoeken heen lopende lichtblokken (met leds) voor en achter maken dat de auto er best wel een beetje uitspringt. Zeker als je voor een variant met twee kleuren kiest, het dak en de raamstijlen komen dan in het zwart.  Ook het interieur is geslaagd, met een kleiner (en desgewenst verwarmd) stuurwiel, een lager en ‘slanker’ instrumentenbord en een hogere en bredere middenconsole. Er zijn digitale meters, een centraal aanraakscherm en een head-upkleurendisplay van 10 duim.

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten