Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mazda CX-30: de kloof vullen

Geschreven door David Leclercq op 05-03-2019

In tegenstelling tot wat zijn naam aangeeft, vervangt de Mazda CX-30 de CX-3 niet. Hij positioneert zich er net boven, voor de CX-5.

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Mazda heeft duidelijk ook besloten om het SUV-gamma uit te breiden. De CX-30 illustreert deze wens, een model dat zich positioneert tussen de CX-3 en de CX-5. Voor Mazda is de CX-30 “een nieuwe stap in de recente evolutie van onze designfilosofie Kodo en van onze exclusieve SkyActiv-technologieën, die zijn gestart met de lancering van de volledig nieuwe Mazda3 eind 2018.”

Stijl gaat voor

Voor Mazda ging het er vooral om deze CX-30 er mooi te doen uitzien. Om dat te bewerkstelligen is de auto de tweede die de nieuwe Kodo-stijl erft die “de fluïditeit van een coupé en de robuustheid van een SUV” wil bieden. Binnenin is het interieurontwerp van de nieuwe Mazda CX-30 gebaseerd op Mazda’s mensgerichte filosofie en traditionele Japanse architectuur, met een nadruk op het Ma-concept, ofwel lege ruimte.

Middelpunt van het gamma

Met zijn 4,4 m lengte staat de CX-30 recht tegenover de Nissan Qashqai of Renault Kadjar, om er maar een paar te benoemen, terwijl hij het voordeel van luxe behoudt voor de grotere CX-5. Het koffervolume bedraagt 430 liter en Mazda belooft een aangename leefbaarheid binnenin.Op technisch vlak zou de CX-30 gebouwd zijn op het nieuwe platform van de recente Mazda 3. Wat betekent dat hij dezelfde mechanische elementen zal krijgen, net als de milde hybridisering voor de SkyActiv-benzinemotoren. We kunnen dus rekenen op een 2 liter-benzine en de 1.8 diesel en later waarschijnlijk ook op de bekende SkyActiv-X. Mazda heeft tenslotte ook de nadruk gelegd op de veiligheid, met de standaard aanwezige Mazda I-ACTIVSENSE, zoals op de 3.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten