Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: MG 4 kruist degens met VW ID.3

Geschreven door Kevin Kersemans op

MG heeft zojuist zijn volgende nieuwe model aangekondigd: de MG 4 is een 100% elektrische compacte middenklasser die helemaal in het vaarwater van de Volkswagen ID.3 zit en een WLTP-rijbereik tot 450 km belooft.

Overzicht :

We wisten al dat MG met een nieuw elektrisch model zou komen van het formaat van de Volkswagen ID.3, en nu is dat officieel voorgesteld. Naar analogie van de elektrische break 5 zal de nieuwkomer uiteindelijk kortweg 4 heten. Het is het eerste model van de Chinese constructeur met Britse roots op basis van het modulaire MSP-platform van moederhuis SAIC.

Qua design sluit de MG 4 aan bij de Marvel R, maar met een lengte van 4.287 mm en een breedte van 1.836 mm is hij een stuk compacter. Bovendien meet hij in de hoogte slechts 1.504 mm, wat mede te danken is aan de beperkte dikte (110 millimeter) van de in de vloer ondergebrachte batterijen.

Bij zijn lancering zal de MG 4 verkrijgbaar zijn met een batterijcapaciteit van 51 dan wel 64 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van respectievelijk 350 en 450 km. De op de achteras gemonteerde elektromotor levert in het eerste geval 170 en in het tweede geval 204 pk, waarmee het sprintje van 0 tot 100 km/u volgens MG "minder dan 8 seconden" in beslag neemt. Later komt er nog een versie met een tweede elektromotor op de vooras en dus vierwielaandrijving. MG belooft dankzij de opstelling van de batterijen een ideale gewichtsverdeling van 50-50%, evenals een ruim en comfortabel interieur voor vijf.

One Pack

De MG 4 wordt het eerste voor Europa bestemde model op het Modular Scalable Platform van SAIC, waarvan de wielbasis van 2.650 tot 3.100 mm kan gaan en dat in theorie plaats kan bieden aan batterijpakketten van 40 tot 150 kWh. Het ontwerp van die laatste werd door het moederhuis One Pack gedoopt.

Innovatief daarbij is dat gebruikers hun oorspronkelijke kleine batterij later kunnen upgraden naar een groter exemplaar als ze meer rijbereik zouden willen. Het platform is ook voorzien voor toekomstige Battery as a Service (BaaS)-batterijwisselsystemen. Het platform maakt vooreerst gebruik van een 400-voltarchitectuur, maar zou makkelijk kunnen overschakelen naar 800 volt om de batterijen sneller te kunnen opladen.

Voor de 4 vermeldt MG nog geen laadtijden, laat staan prijzen, maar de marktlancering is alvast voorzien voor het vierde kwartaal van 2022.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken