Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Pebble Beach - Sneller dan Bugatti Chiron: SSC Tuatara

Geschreven door Piet Andries op 28-08-2018

Flirten met een topsnelheid van 500 km/u: op Pebble Beach was de snelste auto geen Bugatti, maar de SSC Tuatara. Het definitieve model is eindelijk klaar.

Er woedt al een tijdje een bitse recordstrijd in de opperste regionen van de automarkt waar Bugatti, Koenigsegg, Hennessey en SSC over elkaar heen buitelen. In Pebble Beach was het die laatste die nog een extra bus olie op het vuur gooide door de productieversie van de Tuatara te onthullen. Een beest dat waarmaakt wat het prototype zeven jaar geleden op die dezelfde mondiane kustplek in Californië beloofde: de snelste auto van de planeet zijn. De Amerikanen maken gewag van een top van 480 km/u. Dat is 100 km/u sneller dan de Bugatti Divo, 60 km/u sneler dan de Chiron en 33 km/u sneller dan de Koenigsegg Agera RS. Henessey mikt met zijn Venom F5 op dezelfde topsnelheid. Nu zal Shelby Supercars die cijfers moeten staven met een record run. Op datzelfde Pebble Beach liet het bedrijf verstaan dat zo'n poging op de agenda staat. Gaan met die banaan, zouden we zeggen.

Stroomlijnhulp

Technisch rekent de Tuatara op een door twee turbo's aangeblazen achtcilinder van 5,9 liter. Goed voor 1.350 pk, tenzij je de cilinders vult met ethanol E85. Dan stuwt het samen met Nelson Racing Engines ontwikkelde blok een bijna onvatbare 1.750 paarden naar de vlakke krukas. De begrenzer ligt op 8.800 toeren per minuut. De kracht wordt, net als bij Bugatti, door een gerobotiseerde zevenbak bemeesterd. Elke cilinder krijgt trouwens dubbele injectoren. Voor zijn onaardse snelheden rekent de Tuatara ook op zijn stroomlijn. Designer Jason Castriota - die kennen we nog van de Saab PhoeniX - bedacht de straaljagerlooks met een Cx van amper 0,27. Ter vergelijking: een Chiron haalt 0,36, een Agera 0,33 en en Venom F5 ook 0,33. SSC afficheert die aerodynamische vergelijking overigens met de nodige trots zelf op zijn site. 

Journalist AutoGids/ AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten