Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche Cayenne Coupé: een kwestie van lijnen

Verwachte lancering : 31-05-2019

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-03-2019

Porsche heeft een Coupé gemaakt van de Cayenne. Deze langverwachte variant onderscheidt zich vooral door zijn uitgerekte lijn achteraan en zijn panoramisch dak. Hij wordt gelanceerd als Cayenne Coupé en Turbo Coupé.

Porsche had het beloofd en dit is hem dan, de Cayenne Coupé. Esthetisch profiteert hij van een duikende lijn die naar een hellende achterklep leidt. Standaard installeert Porsche een vast panoramisch dak van 2,16 m² met een glazen gedeelte van 0,92 m². Optioneel kan het vervangen worden door een carbon dak. Hoe dan ook wordt het dak afgerond door een vaste achtervleugel. Voor de aerodynamische stabiliteit wordt die laatste aangevuld door een adaptieve spoiler achteraan. Die kan 135 mm omhoog komen wanneer er een snelheid van 90 km/u wordt bereikt. Zijn taak is om de achteras beter tegen de grond te duwen terwijl hij samenwerkt met de Porsche Active Aerodynamics (PAA).

Kleine verschillen

Ten opzichte van de Cayenne heeft de Coupé een kleinere voorruit en A-stijl, omdat het dak met 20 mm is verlaagd. Bovendien zijn de deuren en de zijschermen achteraan ook opnieuw ontworpen. Dat geeft hem 18 mm bredere schouders. De gespierde indruk van een auto laag bij de grond komt ook door de nummerplaat die in de bumper is geïntegreerd. Aan boord vinden we de bekende sfeer van de Cayenne terug. De Coupé wordt standaard uitgerust met twee individuele zetels achteraan. Indien gewenst kunnen die kosteloos vervangen worden door een achterbank met 3 plaatsen. Hoe dan ook zitten de achterpassagiers 30 mm lager dan bij de Cayenne. De Coupé beschikt over een voldoende ruime koffer. De bagage heeft een ruimte van 625 l onder de hoedenplank. Het volume stijgt tot 1540 l als je de achterzetels platlegt. Behalve voor de Cayenne Turbo Coupé, die 600 tot 1510 l biedt, maar wel recht heeft op een standaard geleverde sportuitlaat.

Bekende techniek

Porsche biedt twee versies aan bij de commerciële lancering eind mei: de Cayenne Coupé en de Cayenne Turbo Coupé. De motoren zijn bekend, aangezien ze worden overgenomen van de gewone Cayenne. De instapversie beschikt over een drukgevoede 3.0 zescilinder die een vermogen levert van 340 pk en een maximaal koppel van 450 Nm. Het Sport Chrono-pakket wordt standaard aangeboden voor een 0 tot 100 km/u in 6 seconden. Door de opties aan te vinken om te genieten van lichtere elementen, is het mogelijk om die tijd te doen afnemen tot 5,9 seconden. De topsnelheid ligt op 243 km/u. De topversie Cayenne Turbo Coupé kan rekenen op een 4.0 V8 met dubbele turbo van 550 pk en 770 Nm (zoals de Bentley Continental GT V8). De Cayenne Turbo Coupé heeft slechts 3,9 seconden nodig voor de sprint van 0 tot 100 km/u. Hij bereikt een topsnelheid van 286 km/u.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten