Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Toyota Mirai: technische gegevens bekend

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-10-2015

Toyota heeft de technologische gegevens voor Europa vrijgegeven van de Mirai, zijn waterstofauto. Dit model is de eerste stap naar het einde van de fossiele brandstof voor Toyota.

Het duurt 3 minuten om de waterstoftank van de Toyota Mirai te vullen aan de speciale pomp en dan is hij opnieuw vertrokken voor een traject van gemiddeld 483 kilometer. Dankzij de interactie tussen de waterstof in de twee reservoirs (met een druk van 700 bar) en de zuurstof uit de omgevingslucht, produceert deze vierdeurs zijn eigen stroom, die een elektrische motor voedt met een gecumuleerd vermogen van 85 kW/115 pk. Uit de uitlaat van deze brandstofcelberline komt enkel zuiver water, al hangt de eigenlijke vervuilinge er altijd vanaf hoe de waterstof geproduceerd – en vervoerd – werd.

Winter en zomer

De berline met brandstofcel, die in België gepland is voor 2016, wordt ook uitgerust met een batterij, die net als bij een Prius opgeladen kan worden tijdens het rijden. Toyota meldt dat de Mirai getest werd in extreme weersomstandigheden, zowel in de zomer als in de winter en zowel in Finland als in het zuiden van Spanje, en het merk garandeert een normale werking in alle seizoenen. Het meest kritieke punt is de werking in de winter, maar Toyota belooft dat de auto zonder problemen start tot een minimumtemperatuur van - 30 graden Celsius. De topsnelheid bedraagt 178 km/h, en de acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt 9,8 seconden in beslag.

Veiligheid aan de pomp

Waterstof staat bekend om zijn ontvlambare karakter, maar een internationale standaard beperkt de risico's op ongevallen tijdens het tanken: de koppeling tussen pomp en auto moet vergrendeld worden voor het vullen van de reservoirs gestart kan worden. Er is ook een lekcontrole: wordt er een lek gedetecteerd, dan wordt het tanken stopgezet. Bovendien voorkomen temperatuursensoren oververhitting door het vuldebiet te regelen. Ten slotte kan de auto niet starten zolang het vulpistool niet verwijderd werd. Tijdens de miljoenen testkilometers die Toyota (en andere constructeurs) al met waterstofauto’s hebben afgelegd, werd in elk geval nog geen enkel ongeval gemeld.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten