Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuw / Jaguar F-Pace: machtige roofkat

Verwachte lancering : 01-05-2016

Geschreven door David Leclercq op 14-09-2015

Jaguar plaagt al lang met foto’s van gecamoufleerde versies van zijn nieuwe SUV F-Pace, maar in Frankfurt mag hij zich eindelijk volledig laten zien. Hij belooft bergen rijplezier te bieden, en dat is niet alles...

Eindelijk is het doek getrokken van de SUV met Jaguar-logo, die even veel luxe als rijplezier belooft te bieden. Met dit model hopen de Britten hun omzet te verhogen en hun jaarlijkse productievolume op te voeren tot 200.000 auto’s, terwijl ze vandaag rond een bescheiden 81.000 stuks zitten. De nieuweling is gebouwd op basis van de modulaire structuur van de nieuwe XE en XF, en dus grotendeels in aluminium uitgevoerd. Hij ziet er niet alleen goed uit, maar zet ook volop in op technologie. De F-Pace gaat de confrontatie aan met de BMW X3 en de Porsche Macan, maar hoewel hij heel wat elementen deelt met de berlines van het gamma, zou 81 procent van de onderdelen specifiek zijn en zou de auto voor 81 procent uit aluminium bestaan. De naakte structuur zou bijvoorbeeld slechts 298 kilo wegen, wat min of meer vergelijkbaar is met die van een Fiat 500L... Er zijn nog andere lichte materialen gebruikt, zoals de kofferklep in composiet of de crashboxen voor- en achteraan in magnesium.

Trouw

Uiterlijk is de F-Pace in grote lijnen trouw gebleven aan het prototype C-X17 dat in 2013 werd onthuld. Qua formaat bevindt de F-Pace zich halverwege tussen de XE en de XF, of toch met zijn lengte van 4,73 meter. Verder is hij 1,93 meter breed en 1,65 meter hoog en heeft hij een wielbasis van 2,87 meter, zodat hij iets groter is dan een BMW X3. In het interieur is plaats voor 5 passagiers en er zijn heel wat bergvakken voorzien, wat eerder zeldzaam is voor een Jaguar. De Britten beloven de meeste beenruimte achterin van het segment terwijl de koffer 650 tot 1.740 liter slikt, met een achterbank die in drie delen neerklapbaar is. Daarmee is de laadruimte ongeveer even groot als die van een BMW X5. Niet slecht, dus.

Verbonden

Standaard biedt de F-Pace een multimedia-interface met een aanraakscherm van 8 of 10,2 duim naargelang welke versie de klant kiest. Onnodig om te benadrukken dat het tweede systeem met het internet verbonden is en dat het een wifi-hotspot kan creëren waar tot 8 toestellen mee kunnen worden verbonden. Het instrumentenbord bestaat uit een TFT-scherm van 12,3 duim waar de snelheid, de boordfuncties of de navigatiegegevens worden getoond. Ook een head-up display staat op het programma. Verder introduceert Jaguar de Activity Key, een technologie waarmee je de sleutels veilig in de vergrendelde auto kan achterlaten. We zijn benieuwd hoe dat werkt.

Rijplezier voorop

Jaguar heeft duidelijk niet beknibbeld op het rijplezier, want de auto staat vooraan op dubbele driehoeken die deels in aluminium zijn uitgevoerd. Verder is een hele waaier aan ondersteltechnologieën weerhouden, zoals een differentieel met vectoriële koppelverdeling, een adaptieve schokdemping en zelfs een personaliseringsmodus waarmee je diverse rijparameters aan je luimen kan aanpassen. De vierwielaandrijving is afgeleid van die van de recent voorgestelde F-Type AWD. Daarmee kan tot 50 procent van het koppel naar de vooras worden versluisd naargelang de omstandigheden. Voor wie een uitstapje op holle wegen wil ondernemen, neemt de F-Pace het All-Surface Progress Control over van de XE en de XF, waarmee de trekkracht op erg lastige ondergrond wordt geoptimaliseerd.

Schoon... of niet

De instapversie van de F-Pace wordt aangedreven door de nieuwe Ingenium-diesel met 180 pk die werd ingewijd door de XE en XF en die erg redelijk is aangezien hij slechts 129 g/km aan CO2 uitstoot en de auto toch naar 100 km/h laat sprinten in 8,5 seconden. Maar uiteraard staan ook veel krachtiger motoren op het programma, zoals een drukgevoede 3.0-V6 met 380 pk of een 3.0-diesel met 300 pk. Sommige bronnen menen dat er later nog een machtige SVR-versie komt met de 5.0-V8 uit de Range Rover Sport, maar het is nog wat vroeg om daar al in zekere termen over te spreken.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten