Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

SUV markt / SUV’s: Betere herverkoopwaarde?

Geschreven door David Leclercq op 01-12-2017

De herverkoopwaarde van een auto wordt niet enkel bepaald door het merk. Ook zijn segment telt. En het lijkt erop dat SUV’s op dit vlak erg goed geplaatst zijn.

Het is belangrijk om te weten dat de restwaarde van een auto snel zakt na de aankoop. In de eerste twee jaar verlies je zeker 40 procent van de nieuwwaarde, of zelfs meer voor sommige modellen die minder in vraag zijn op de markt.

Verschillen in restwaarde

Vanuit dat oogpunt is het dus logisch dat de restwaarde (de waarde na de gebruiksperiode of afschrijving) zal variëren. En het is ook duidelijk dat sommige merken op dit vlak een sterk voordeel houden. We weten allemaal welke merken dat zijn: Volkswagen, Audi, Mercedes en BMW, maar zij niet alleen. Particulieren wegen namelijk zeer voorzichtig alles af wanneer ze een auto kopen en hechten meer vertrouwen in producten met een betrouwbare reputatie. Daarom doen Japanse auto’s het vrij goed op de tweedehandsmarkt, zoals Toyota of Honda, die hun betrouwbaarheid op lange termijn niet meer moeten bewijzen. Maar vooral kleinere auto’s blijken relatief waardevast. Er is al veel onderzoek naar gebeurd en daaruit blijkt dat de Volkswagen Polo en de Fiat 500 de hoogste verkoopwaarde behouden op lange termijn. Zo zie je maar dat merkimago en uitstraling veel kunnen doen.

Restwaarde van SUV’s

In deze context hebben SUV’s, die op dit moment sterk in vraag zijn, een troefkaart. Mensen zoeken steeds meer naar deze modellen, waardoor ze vrij zeldzaam zijn op de tweedehandsmarkt, met de nodige gevolgen voor hun prijzen. En omdat deze vraag niet onmiddellijk lijkt te gaan verzwakken, ziet het er sterk naar uit dat een SUV over 5 jaar een hogere restwaarde zal hebben dan bijvoorbeeld een compacte berline.

Let op brandstof en kilometerstand

Ook andere factoren hebben echter een impact op de restwaarde, zoals bijvoorbeeld de brandstof. We stellen de jongste maanden in België een duidelijke daling vast in de vraag naar dieselwagens, waardoor hun waarde op de tweedehandsmarkt in elkaar aan het zakken is. Er is meer vraag naar benzines, zelfs al verbruiken die meer. Vooral dan in een minder gestroomlijnde en iets zwaardere SUV. Een goed idee is dan misschien om een hybride SUV te kopen, die door deze kantelende markt (dalende vraag naar diesels) waarschijnlijk erg populair zal worden. Er is al een zeker aanbod en dat zal in de komende maanden alleen maar aangroeien. Onthoud tot slot – al lijkt dat de logica zelve – dat een auto met minder kilometers op de teller gemakkelijker verkoopt, net zoals auto’s met een onderhoudsboekje.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten