Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

SUV markt / SUV’s: Hybride het overwegen waard

Geschreven door David Leclercq op 10-09-2018

De sterke neiging tot ‘ontdieseling’ van het Belgische wagenpark zal ook doordringen tot de SUV’s ondanks hun hogere verbruik. Binnen dat kader zou een hybride een betere keuze kunnen zijn dan een klassieke benzinemotor.

België neigt sinds 2 jaar steeds duidelijker naar een ‘ontdieseling’ van het wagenpark, en die beweging wordt altijd maar sterker. In 2016 was nog maar 52 procent van de nieuwe auto’s uitgerust met een zelfontbrander, tegenover 60 in 2015 en 62 in 2014. De benzinemotor maakt dus een vrij onverwachte terugkeer. Dankzij de techniek van de drukvoeding is die laatste even krachtig en aangenaam maar heeft hij wel de neiging om iets meer te verstoken dan een gelijkwaardige diesel. Zo mag je redelijkerwijs uitgaan van 9 à 10 l/100 km voor een middelgrote SUV zoals de Nissan Qashqai, of zelfs meer als hij nog groter is. Dat kan doorwegen op het budget, tenzij misschien wanneer je kiest voor een hybride SUV, waar de verbrandingsmotor wordt bijgestaan door een elektromotor en een batterij. Over korte afstanden kunnen die laatste de auto zelfs alleen aandrijven.

Gewone hybride

Vandaag kennen we twee soorten hybrides: ‘gewone’ en ‘plug-in’ hybrides. De eersten vergen geen enkele specifieke aanpassing (de tweede eigenlijk ook niet zo ingrijpend). De verbrandingsmotor wordt gecombineerd met een kleine batterij van 1 tot 1,5 kWh, naargelang van het mode, die zichzelf herlaadt bij het remmen of wanneer de benzinemotor draait. Die batterij voedt een elektromotor die de auto helpt om zich voort te bewegen of die hem zelfs alleen kan aandrijven, zij het niet langer dan een paar 100 meter en bij lage snelheden (2 of 3 kilometer maximum). Dat is de minst dure en de meest eenvoudige vorm, maar die kan het verbruik van de auto al met 50 procent verminderen. Zo mag je in de stad bijvoorbeeld rekenen op een gemiddelde van 5 à 6 l/100 km in plaats van 9 l/100 km. Interessant.

Plug-in hybride

Een plug-in hybride is niet veel complexer. Alleen zijn de ingebouwde batterij en de elektromotor krachtiger. We hebben het dan over een opslagcapaciteit tot 10 kWh voor de batterij en een elektromotor die de auto tot boven de 100 km/h kan aandrijven. Dit systeem is uiteraard duurder omdat het beide technieken – elektrisch en verbrandingsmotor – in hun meest complete vorm combineert. Bovendien vereist dit van de gebruiker dat hij of zij de batterij zo vaak mogelijk aan het stopcontact oplaadt. Daardoor kan je 20 tot 40 kilometer (afhankelijk van het model en de batterij) zuiver elektrisch rijden voor de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld. De verbruikswinst op benzine kan tot 100 procent gaan als de gebruiker het spel meespeelt en de trajecten niet langer zijn dan de actieradius van de batterij toestaat. Vooral dikke SUV’s en grote berlines gebruiken deze techniek omdat ze daarmee een meer gunstige fiscaliteit genieten. Al heeft onze jongste regering sinds het begin van dit jaar 2018 het aantal auto’s dat in aanmerking komt voor die belastingvoordelen fors uitgedund.

Conclusie

Nu het wagenpark ‘ontdieselt’ wordt een hybride auto steeds zinvoller. Gezien de evolutie van de markt kan je met een hybride niet alleen je verbruik gevoelig verminderen, maar je behoudt ook een hogere restwaarde aan het eind van je gebruiksperiode van de auto. Vandaag is het aanbod nog vrij beperkt (Kia Niro, Toyota C-HR of RAV-4 om enkel maar de gewone, niet plug-in hybrides te vermelden), maar zal zeer binnenkort fors uitbreiden.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten