Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

SUV markt / SUV: Hoe te kiezen tussen twee- of vierwielaandrijving

Geschreven door Julien Matagne op 10-09-2018

Wanneer je een SUV wil kopen, word je op een bepaald moment onvermijdelijk geconfronteerd met de keuze tussen twee- of vierwielaandrijving. Om je daarbij te helpen, hebben we de voor- en nadelen van beide systemen opgelijst.

Om te proberen om wat meer duidelijkheid te brengen in de keuze tussen een overbrenging op twee of vier wielen, kijken we eerst eens naar de oorsprong van de afkorting “SUV”. Die staat voor “Sport Utility Vehicle” en verwijst naar een afgeleide van een terreinwagen, die is ontdaan van een deel van zijn offroadcapaciteiten ten voordele van zijn rijgedrag. Concreet biedt de SUV de rijeigenschappen van een traditionele berline maar behoudt hij een grotere bodemvrijheid, die meer voordelen biedt qua comfort (je stapt gemakkelijker in en uit) dan om het gebaande pad te verlaten. De overgrote meerderheid van de SUV-kopers rijdt trouwens toch grotendeels op asfalt en zelden in de modder… Toch bieden de meeste SUV’s die in België verkrijgbaar zijn in bepaalde versies nog de keuze tussen twee- of vierwielaandrijving. Hoe moet je beslissen wat best is voor jou?

4x4 = hogere kosten

Vierwielaandrijving vergt in de eerste plaats een extra investering: zo’n 1.500 tot 4.000 euro naargelang van het systeem. Bovendien is het vaak voorbehouden aan de meer krachtige en dus duurdere motorversies. Daar komt nog eens een hoger brandstofverbruik bovenop als gevolg van de mechanische wrijving in een groter aantal bewegende onderdelen en van een iets hoger gewicht. Reken in de praktijk op een halve tot een hele liter per 100 kilometer meer. Dat brengt een hogere CO2-uitstoot met zich mee, en dus ook zwaardere fiscale lasten: een hogere BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen, een Ecomalus in Brussel en Wallonië, een lagere fiscale aftrekbaarheid voor bedrijven enzovoort. Als je dat alles optelt, kan dat een niet te verwaarlozen meerkost worden. 

4x4 = trekkracht

Toch hebben sommige mensen alle redenen om te investeren in vierwielaandrijving. Het meest duidelijke geval is een besneeuwde weg, waar de gripgrens van de banden en dus wielspin verder weg ligt omdat het motorkoppel over de vier wielen wordt verdeeld. Dat is ook waarom SUV’s met vierwielaandrijving – op voorwaarde dat ze op winterbanden staan – niet verplicht zijn om sneeuwkettingen aan te doen om een besneeuwde bergpas over te steken. En de beklimming verloopt bovendien op een veel veiliger manier. Je kan natuurlijk nog altijd kettingen meenemen voor de meest extreme gevallen, maar in dat geval moet je er wel de vier wielen mee uitrusten. Zo niet ontstaat een verschil in draaisnelheid tussen de voor- en de achteras, wat verhitting met potentieel schadelijke gevolgen doet ontstaan in de organen van de overbrenging, wat tot gigantische herstelkosten kan leiden. Dat is ook waarom je op een vierwielaangedreven auto beter de 4 banden tegelijk vervangt, terwijl je op een auto met tweewielaandrijving de banden kan wisselen per as. Nog een extra kostenpost, dus.

4x4 = stabiliteit

Vierwielaandrijving vergroot niet alleen de trekkracht maar ook de stabiliteit van het voertuig. Dat versterkt het veiligheidsgevoel bij slecht weer en maakt slepen (van een aanhangwagen of caravan) comfortabeler. Bovendien kunnen ook zwaardere lasten worden gesleept.

De meest geëvolueerde vierwielaandrijvers verbeteren bovendien de rijdynamiek door permanent de koppelverdeling per wiel bij te regelen. Zo kan meer koppel naar de achteras worden gestuurd om het gevoel van een achterwielaandrijver te geven. Sterker nog: een achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling stuurt in een bocht meer koppel naar het buitenste achterwiel om een giermoment te creëren waardoor de auto gemakkelijker instuurt. Zo’n kunstmiddel kost ongeveer 2.000 euro.

Let wel: vierwielaandrijving verbetert de wegligging niet in bochten. Het hogere aantal onderdelen in de transmissie verzwaart de auto (met zo’n 75 à 100 kilo) en die massa weegt extra zwaar door omdat ze deels onafgeveerd is. De band wordt daardoor zwaarder belast, waardoor hij sneller verzadigd geraakt in dwarsrichting. Overdreven vertrouwen is dus misplaatst…

4x4 = verkeerde veronderstellingen

Met vierwielaandrijving zou je geen winterbanden nodig hebben: FOUT. Je bent niets met je vierwielaandrijving als je banden in een slechte of onaangepaste staat verkeren. Winterbanden wordt meetbaar efficiënter onder de 7 graden Celsius. Natuurlijk vergen ze een eerste investering, maar terwijl je ermee rijdt, verslijten je ‘zomerbanden’ niet. Als je weet dat het contactoppervlak tussen een band en het wegdek maar zo groot is als een postkaart, dan besef je dat je leven afhangt van 4 envelopjes. Daar op besparen is dus niet verstandig. Vierwielaandrijving kan ook niets verhelpen aan aquaplaning, want ook hier is het vermogen van de banden om water af te voeren de factor die je uit gevaarlijke situaties houdt. En in het slijk zal het profiel van je zomerse wegbanden na een paar omwentelingen verzadigd geraken. Vierwielaandrijving of niet, als je vast zit, zit je vast. Trek zelf je conclusies…

Conclusie: 4x4 of 4x2?

Als je een SUV wil voor zijn look, de zitpositie, het betere zicht op de weg, de meer eenvoudige instap of het gemakkelijker (uit)laden van de koffer, dan kom je ruimschoots toe met een tweewielaangedreven versie. Vergeet niet dat een eenvolumer meer binnenruimte en moduleerbaarheid biedt, maar wel in een minder trendy kleedje. Als je echter regelmatig naast het asfalt gaat, in een streek met een wispelturig klimaat woont, elk jaar minstens één keer op wintersport vertrekt, regelmatig zware lasten sleept of gewoon altijd mobiel moet kunnen zijn ongeacht de weersomstandigheden, dan kan vierwielaandrijving een slimme keuze zijn.

  • Verbeterde trekkracht en stabiliteit
  • Groter veiligheidsgevoel bij slecht weer
  • Grotere veelzijdigheid
  • Geen sneeuwkettingen nodig op wintersportvakantie
  • Meer gelijkmatig bandenslijtage
  • Meerprijs bij aankoop
  • Hogere onderhoudskosten
  • (Iets) hoger verbruik
  • Banden moeten steeds per 4 worden vervangen
  • Rijgedrag in bochten verbetert niet

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten