Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Suzuki Swift GTI

Hoewel de Suzuki Swift bij het grote publiek veel minder bekend is dan de gelijknamige Golf en 205, verdient hij toch de nodige aandacht. Zijn explosieve twin cam-motor en dito look staan garant voor een toekomst als collector’s item.

Hoewel de Suzuki Swift bij het grote publiek veel minder bekend is dan de gelijknamige Golf en 205, verdient hij toch de nodige aandacht. Zijn explosieve twin cam-motor en dito look staan garant voor een toekomst als collector’s item.

Techniek

De eerste generatie van de Suzuki Swift was even saai als een heel seizoen van Derrick en koesterde niet direct een cultroeping. Hij werd geproduceerd in India en was vooral ontworpen met het oog op zuinigheid en betrouwbaarheid. Die kwaliteiten werden indertijd trouwens unaniem erkend door een overwegend ouder of vrouwelijk cliënteel. We weten niet wat de Suzuki-directie gedronken had toen ze in 1989 besloot om een GTI-versie van de Swift te lanceren. Om het publiek te verleiden toverden de designers ‘van het huis’ de kleine om door er specifieke en meer uitgesproken bumpers aan toe te voegen, evenals side skirts om plaats te maken voor de bredere sporen. Tot slot nog vier kleine aluminium velgen, en klaar was Kees! Maar de interessantste nieuwigheid zat onderhuids. De kleine 1.0 met 53 pk werd overboord gegooid om plaats te maken voor een volledig van aluminium gemaakte 1300-motor met dubbele nokkenas en een vermogen van 101 pk. Genoeg om de 810 kg lichte Swift om te toveren tot een echte zenuwpees, die aan iets meer dan 9 seconden genoeg had om vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren en een topsnelheid van meer dan 180 km/h haalde. De kleine Japanner vertoonde een veeleer plezierig dan echt efficiënt rijgedrag en maakte gebruik van een versnellingsbak met vijf ingekorte versnellingen, die de bestuurder uitnodigde om met het pookje te spelen. Om al dat geweld tot stilstand te brengen werd een beroep gedaan op vier schijfremmen. Ook het interieur werd onder handen genomen en onderging een ‘poppy’ sportbehandeling, met twee semikuipstoeltjes en een sportstuur om de somberheid te doorbreken.

Mythe

De Swift GTI moest het veel meer hebben van zijn prestaties dan van zijn behoorlijk banale look. Deze betrouwbare ‘hot hatch’ straalde te weinig uiterlijke charme uit om meteen in het oog te springen.

Richtprijs

De Swift GTI, die nog niet ontdekt is door de liefhebbers van ‘hot hatches’, is een koopje dat je al kunt vinden voor 1500 tot 3000 euro. Aangezien de prijzen van de andere GTI’s gestaag stijgen, zou dit wel eens een goede investering kunnen zijn voor de komende jaren.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten