Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Rolls-Royce Silver Spirit

Hoewel hij buitengewoon behoudend was, luidde de Rolls-Royce Silver Spirit toch een nieuw tijdperk in voor de firma uit Crewe. Eindelijk pakte het merk uit met moderne lijnen. Zo modern dat het model bijna twintig jaar in productie bleef.

Hoewel hij buitengewoon behoudend was, luidde de Rolls-Royce Silver Spirit toch een nieuw tijdperk in voor de firma uit Crewe. Eindelijk pakte het merk uit met moderne lijnen. Zo modern dat het model bijna twintig jaar in productie bleef.

Techniek

De Silver Spirit, die werd gepresenteerd in 1980, lanceerde een nieuw platform, dat hij deelde met de Bentleys Eight en Mulsanne. En hoewel hij uitpakte met modernere lijnen dan zijn voorganger, de Silver Shadow, bleef het bij een zachte evolutie. Uit ontzag voor een conservatief cliënteel, dat niet zat te wachten op bruuske veranderingen. Zoals steeds tapte Rolls-Royce oude wijn uit nieuwe zakken door terug te vallen op zijn V8 van 6,75 liter en de antieke drietrapsautomaat van GM-makelij. Leuk detail is dat de Britse constructeur traditiegetrouw geen specifieke vermogenscijfers vrijgaf. “Gewoon voldoende”, moest volstaan. Intussen weten we dat het blok zo’n 200 tot 220 pk ontwikkelde, wat inderdaad niet meer dan voldoende is om een leeggewicht van 2250 kilo voort te bewegen. Als rijdend salon beknibbelde de nieuwe Rolls echter niet op de kwaliteit van zijn bekledingsmaterialen. Het interieur was werkelijk overladen met leder, terwijl de deurpanelen en het dashboard versierd waren met uiterst chic wortelnotenhout. De vloer was zelfs bekleed met echte Schotse schapenwol. Wat de uitrusting betreft, konden de passagiers rekenen op een automatische airco, klaptafeltjes op de rug van de voorstoelen, talloze spiegeltjes en sigarenaanstekers in alle deuren. De supercomfortabele Silver Spirit vlakte alle oneffenheden in het wegdek vlekkeloos weg met zijn complexe ophanging, die in die tijd als het absolute summum werd beschouwd. In de loop der jaren evolueerde het model en kreeg het injectie, ABS en een viertrapsautomaat in 1991. Er verschenen nieuwe afgeleiden, zoals een versie met lange wielbasis (Silver Spur), een limousine (Park Ward), een turboversie (Flying Spur), enzovoort. Nog een leuk detail: de Silver Spirit was de eerste Rolls-Royce die was uitgerust met een Flying Lady die in het radiatorrooster kon worden weggeklapt om diefstal te voorkomen.

Mythe

De Silver Spirit, die te modern oogde om even ‘cult’ te zijn als zijn voorgangers, lijkt stilaan toch meer waardering te oogsten in verzamelkringen. Zijn weergaloze interieurafwerking en -aankleding en zijn royale comfort laten geen twijfel bestaan over zijn exclusieve inborst.

Richtprijs

Een Silver Spirit in een behoorlijke staat wordt al geruime tijd verkocht voor prijzen van 10000 tot 25000 euro. De inflatie lijkt geen vat te hebben op deze Rolls-Royce: het gigantische verbruik en de hoge onderhoudskosten lijken heel wat liefhebbers af te schrikken.

 

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten