Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Opel Kadett C

De Opel Kadett C, die in zijn GT/E-versie cultstatus verwierf met talloze rallysuccessen, was het archetype van de populaire en polyvalente berline in het midden van de jaren 70.

De Opel Kadett C, die in zijn GT/E-versie cultstatus verwierf met talloze rallysuccessen, was het archetype van de populaire en polyvalente berline in het midden van de jaren 70.

Techniek

De Opel Kadett C, die werd gelanceerd in 1973, vormde een breuk in zijn stamboom. Terwijl zijn voorouders hopeloos klassiek en karakterloos waren, pakte hij uit met een interessante en moderne lijn. Deze generatie van de Kadett oogde heel fijn, met een achterkant die uitliep in een punt en de auto een zeker dynamisme verleende. Het was ook de eerste keer dat het moederhuis General Motors een ‘wereldauto’ ontworpen had, om er talloze koetswerk- en motorversies van af te leiden voor verschillende markten en onder verschillende merknamen (Opel, Vauxhall en Isuzu). Om dit ambitieuze project tot een goed einde te brengen voorzag het programma in een gemeenschappelijke ‘basis’ die gebruikmaakte van uitwisselbare plaatstaalonderdelen en gemeenschappelijke motoren met een beproefde betrouwbaarheid. Om de kosten te drukken voorzag de constructeur in verschillende productiesites, verspreid over de hele wereld. De Opel-versies werden gebouwd in de fabrieken van Bochum (in Duitsland) en Antwerpen. Het aantal koetswerkversies was uitgebreid: de twee- en vierdeursberline, de Coupé (met zijn verluchtingsroostertjes achter de achterste zijruiten), de break Caravan en de hatchback City. In 1976 werd zelfs een semicabriolet gelanceerd onder de naam Aero, die echter weinig succes oogstte vanwege zijn afschrikwekkende prijs. Onder de motorkap van de Kadett waren uitsluitend viercilinders te vinden: een 1.0 met 40 pk, een 1.2 met 52, 55 of 60 pk, en een 1.6 met 75 pk. In het midden van de jaren 70 verscheen de GT/E ten tonele om de concurrentie aan te gaan met de VW Golf GTI. Deze coupéversie werd aangedreven door een 105 pk sterke 1.9 met injectie (die later werd vervangen door een 2.0 met 115 pk). De GT/E, die dankzij zijn pluimgewicht (van 790 kilo) een geweldige basis vormde voor een rallywagen, kwam al snel in het sportcircuit terecht, waar hij zijn reputatie te danken heeft aan zijn talloze successen.

Mythe

De Kadett C is als een soort van Zwitsers zakmes. Zijn uitgebreide gamma ging van volkse versies tot de efficiënte GT/E, met verschillende temperamenten, maar stuk voor stuk betaalbaar. Een gewaardeerd verzamelobject dankzij zijn eenvoud en betrouwbaarheid.

Richtprijs

De prijs van een Kadett C varieert sterk naargelang van zijn versie. Met uitzondering van de GT/E, waarvan de richtwaarde constant blijft stijgen (van 10000 tot 25000 euro), zijn er goede exemplaren te vinden van 2000 tot 5000 euro.

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten