Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

youngtimer / Volvo 343

De 343, die werd bedacht door Daf, aangedreven door Renault en gebouwd door Volvo, was de eerste compacte auto van het Zweedse merk. Zieltogend vond hij toch een publiek dat hij gedurende zestien jaar wist te bekoren.

De 343, die werd bedacht door Daf, aangedreven door Renault en gebouwd door Volvo, was de eerste compacte auto van het Zweedse merk. Zieltogend vond hij toch een publiek dat hij gedurende zestien jaar wist te bekoren.

Techniek

De geschiedenis van de 300-reeks begon in Nederland. Sinds 1958 bracht de vrachtwagenbouwer DAF (voor Van Doorne Aanhangwagenfabriek) ook kleine stadsautootjes op de markt. Bijzonder was dat de Dafjes geen versnellingsbak hadden, maar wel een continu variabele transmissie die Variomatic werd gedoopt. Dit voor die tijd revolutionaire systeem oogstte relatief veel succes bij een publiek dat het moeilijk had om een klassiek voertuig te besturen. In 1975 besloot de directie van het Nederlandse merk, die zich wilde concentreren op zijn activiteiten als vrachtwagenconstructeur, om zijn personenwagenactiviteiten te verkopen aan Volvo. Zo werd de Daf 66, die toen nog in productie was, omgedoopt tot Volvo 66 en kreeg hij niet alleen dikkere bumpers, maar ook een radiatorrooster dat verwees naar de overige modellen van het Zweedse merk. Tegelijk nam Volvo ook de 77 over: het Nederlandse project voor een berline met achterklep, aangedreven door de eerbiedwaardige, 1400 cc grote Cléon Fonte-motor van Renault-makelij. Deze vruchtbare samenwerking met de Franse constructeur was enkele jaren eerder opgestart en had zich vertaald in een aanzienlijke verhoging van de prestaties van de Dafjes. Volvo besloot om nog wat meer te gaan snuisteren in het Franse motormagazijn en vond daar een 1.7 en een 1.6-diesel. Alleen de 2.0-benzine was een Zweeds product. De 300-reeks, die veel compacter was dan de rest van het gamma, bood Volvo de kans om toegang te krijgen tot het segment van de middenklassers. Om de pil van zijn ‘vreemde’ design de verzachten rustte Volvo de 300 uit met een sober interieur dat aan de kwaliteitsnormen van het huis voldeed. De geadopteerde Zweed, die werd verkocht als driedeurs (343), vijfdeurs (345) en ‘luxueuze’ drievolume-vierdeurs (360) en waarvan het gamma dus werd omgedoopt tot 340/360, verdween in 1991, één jaar na de 66.

Mythe

De extreem charmeloze Volvo 300-reeks wist een cliënteel te verleiden, dat vooral op zoek was naar een compacte en robuuste auto. Vandaag werkt zijn saaie vintagelook misschien op de lachspieren, maar dankzij zijn lage prijzen is dit wel een heel betaalbare ‘classic car’.

Richtprijs

De Volvo 300-reeks kost u geen rib uit uw lijf, want een budget van 500 tot 1500 euro kan volstaan. Met een beetje geluk vindt u zelfs een eigenaar die blij is om er gratis vanaf te zijn…

Maxime Hérion

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten