Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de hybride Renault Austral E-Tech?

Geschreven door Klaas Janssens op

AutoGids-redacteur Klaas Janssens kon een weekje testrijden met de nieuwe Renault Austral E-Tech. Wat vond hij leuk en wat jammer?

44.800 €
  • Score redactie /20

Geholpen door fiscale stimuli nemen elektrische auto's een steeds groter marktaandeel bij de bedrijfswagens voor hun rekening, maar voor gezinnen is die stap minder evident. Dan heb ik het niet alleen over de stevige aankoopprijs, maar ook over de beschikbaarheid van een door de baas betaalde laadkaart of een door zonnepanelen gevoede laadinstallatie. Daarom blijven wagens zoals de Renault Austral zo belangrijk, want de combinatie van een praktische SUV met een hybride aandrijfgeheel en een aanvaardbaar prijskaartje is exact waar gezinnen vandaag naar zoeken. Maar wil dat ook zeggen dat de Renault Austral E-Tech Full Hybrid een aanrader is?

De Renault Austral is een 4,51 meter lange SUV die bouwt op het CMF-CD-platform waarop Nissan de Qashqai zet. De E-Tech Full Hybrid gebruikt een gloednieuwe 1.2-driecilindermotor op benzine die werkt volgens de Miller-cyclus, waarbij de arbeidsslag langer is dan de compressieslag (omdat de inlaatkleppen erg vroeg sluiten tijdens de neerwaartse beweging van de zuigers). Deze krachtbron heeft een erg hoge compressieverhouding (12,0:1) en wordt geholpen door een turbo met variabele geometrie (om de respons bij lage toerentallen te verbeteren) en door een variabele timing van de in- en uitlaatkleppen. Er is ook een EGR-klep met lage druk en een elektrische waterpomp.

Die driepitter wordt gekoppeld aan twee elektromotoren op een spanning van 400 volt: een hoofdmotor enerzijds en een starter-alternator anderzijds. Die elektromotoren worden gevoed door een lithium-ionbatterij van 2 kWh, die onder de voorstoelen ligt. Het gecombineerde vermogen van het hybride aandrijfgeheel bedraagt 200 pk, power die via de innovatieve multimode-versnellingsbak (die niet gesynchroniseerd is en het zonder klassieke koppeling doet) op de voorwielen wordt gezet. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 8,4 seconden en de (begrensde) topsnelheid bedraagt 174 km/u. Maar wat zegt dat onderweg?

Leuk Renault Austral E-Tech

De Renault Austral kan je optioneel uitrusten met de actieve 4Control-vierwielsturing, die ervoor zorgt dat deze gezins-SUV net zo levendig rijdt als een stadswagentje. De intussen derde generatie van deze technologie komt met een meer uitgesproken stuurhoek: tot 50 km/u draaien de achterwielen nu tot 5 graden in de tegenovergestelde richting, tegenover 3,5 graden voorheen. Rij je sneller, dan draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. Samen met het aangename stuur zorgt dat voor een prettig weggedrag.

Verkijk je niet op het Esprit Alpine-label of op de 200 pk sterke aandrijflijn, want een sportieveling is de Renault Austral E-Tech niet. De elektrische kracht is voldoende om vlot in te voegen en het rijden verloopt zacht, afhankelijk van de acculading kan je tot 2 kilometer volledig elektrisch afleggen. De batterijen worden opvallend snel weer bijgeladen, met dank aan de efficiënte recuperatie van remenergie. De mate van remenergierecuperatie kan je regelen via de peddels op het stuur, en dat in vier stappen. Nog belangrijker: het brandstofverbruik hou je spelenderwijs onder de 6 l/100 kilometer, tenzij je enkel snelwegtrajecten rijdt.

Het op de elektrische Mégane geïnspireerde dashboard van de nieuwe Renault Austral combineert een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim met een infotainmentscherm van 12 duim. Het moderne en intuïtieve multimediasysteem draait op Android Automotive en biedt directe toegang tot bijvoorbeeld Google Maps – dus zonder dat je je smartphone met de auto hoeft te verbinden. De navigatie is dan ook altijd up-to-date.

De gedeeltelijk met alcantara getooide Esprit Alpine-sportstoelen zien er geweldig uit en zitten uitstekend, terwijl de achterbank van de Renault Austral voldoende ruimte biedt. Die achterbank is bovendien verschuifbaar en komt met een verstelbare rugleuning, zodat passagiers achterin haast net zo comfortabel zitten als naast de bestuurder.

Review Renault Austral E-Tech Full Hybrid

Jammer Renault Austral E-Tech

De Renault Austral is een prettige verschijning. Zeker in het Iron Blue van onze testwagen, een lakkleur die hier gecombineerd wordt met een zwart dak en donkere 20-duimvelgen. Het uitrustingsniveau Esprit Alpine roert nog wat sportieve accenten onder het geheel, zodat je niet onopgemerkt door het verkeer beweegt. Hoewel het lijnenspel me best kan bekoren, heb ik wat moeite met de te hechte verwantschap met de nieuwe Espace en met de wat groteske Alpine-verwijzing, waardoor Renault de eigenheid van de Austral ondergraaft. En ook de sportieve invulling is mij geen must: liever een kleinere velgenmaat en een wat toegeeflijkere schokdemping.

Het wat vreemd vormgegeven stuurwiel van de Renault Austral mag dan prettig in de hand liggen, de ergonomie is niet geweldig. De bedieningselementen op het stuur zijn best oké, maar de overbodige MultiSense-knop staat vooral in de weg en de drie hendels aan de rechterkant (voor de bediening van de versnellingsbak, de ruitenwissers en de audio-installatie) zijn echt te veel van het goede. Het overkwam me te vaak dat ik de ruitenwissers activeerde tijdens het parkeren, op zoek naar de achteruitversnelling.

Over die Multimode-transmissie gesproke, soms lijkt het alsof die het ritme niet kan volgen, vooral bij het laveren door de binnenstad of bij dynamische passages door het achterland. Even lijkt het erop dat de versnellingsbak niet goed weet of hij nu moet op- of weer terugschakelen, na de wat lange pauze volgt vervolgens een onaangename schok die de rust in de hybride aandrijflijn verstoort. Maar het kan niet anders, want er is geen mogelijkheid om zelf te schakelen. Ook het motorlawaai gaat soms vervelen, zeker bij een koude start en met een lege batterij klinkt de drukgevoede driepitter niet meteen aangenaam.

Geen klagen over de bagageruimte, met een koffervolume dat varieert van minimum 430 tot maximum 1.455 liter, al verliest de Full Hybrid wel 70 liter aan stouwvolume tegenover de andere motorisaties. Juist jammer dat de laaddrempel aan de hoge kant is en dat de Renault Austral E-Tech niet over een vlakke laadvloer beschikt.

Review Renault Austral E-Tech Full Hybrid

Dus Renault Austral E-Tech

Voor wie een 'betaalbare' gezins-SUV met een hybride aandrijving zoekt, is de Renault Austral E-Tech Full Hybrid zeker een aanrader. Het koetswerk is knap vormgegeven, het interieur voldoende ruim, het infotainment gebruiksvriendelijk en bij de tijd, het weggedrag aangenaam en de aandrijflijn zowel zacht als zuinig. Voor mij mocht het een tikkeltje comfortabeler en wat minder bombastisch, maar ik ben dan ook niet op zoek naar een 'betaalbare' gezins-SUV met een hybride aandrijving...

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Austral

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker