Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Austral (2022): Een betere toekomst

Geschreven door Steven Appelmans op

Soms moet je met je verleden breken om hogerop te geraken. Daarom wordt de Kadjar wandelen gestuurd en vervangen door de Renault Austral. AutoGids doet de test.

44.800 €

De analyse kwam van de nieuwe CEO bij de Belgische invoerder van Renault. Dat auto’s alsmaar duurder worden, waardoor het voor particulieren alsmaar moeilijker is er zich een nieuwe aan te schaffen. In die mate dat een wagen ‘kopen’ op termijn allicht vervangen zal worden door ‘leasen’. Kwestie van het financieel haalbaar te houden. Een scenario waarbij restwaarde een grote rol gaat spelen. En dat bedrag wordt grotendeels bepaald – of dat zou toch zo moeten – op de kwaliteiten van het model in kwestie.

Vandaar dus dat Renault nu al de vlucht vooruit wil nemen. Met de Austral als speerpunt. De compacte SUV zou dus zowel van buiten als van binnen beter afgewerkt moeten zijn dan de Kadjar, terwijl hij ook gezegend hoort te zijn met luxueuzere materialen. Wel, AutoGids deed de test. Hoe 'premium' is die nieuwe Renault Austral nu eigenlijk?

Koetswerk en afmetingen

Eerste vaststelling: de Austral is een heuse Renault. Dat hij dan wat weg heeft van een Nissan Qashqai (vooral dan in profiel)? Tja, de Japanse constructeur blijft dat andere been van deze Alliantie. Al verzekerde Renault-designhoofd Laurens van den Acker ons dat zijn team uitsluitend bestond uit tekenaars in Franse loondienst.

Als er bijgevolg al ergens mee vergeleken mag worden, dan haalt de Chef Design van Renault er toch liever de Mégane E-Tech bij. Die werd immers evenzeer overspoeld door die Nouvelle Vague die de Fransen naar de Renaulution moet brengen. Da’s, zoals daarnet al gezegd, die nieuwe en meer premium aandoende toekomst. Een verschiet waar je uiteraard niet zomaar kan komen aandraven met iets als een R.S. Line. Hoe modaal! Vandaag bestel je de Renault Austral desgewenst als Esprit Alpine. Klinkt toch een stuk chiquer, nietwaar?

Nu is die uitvoering van de Renault Austral sowieso optioneel en dien je dus eerst te kiezen tussen dezelfde aankledingslijnen van de Mégane, te weten Equilibre, Techno en Iconic. Enkel die laatste twee kunnen nadien nog geüpgraded worden naar de sportievere Esprit Alpine. Een opleg die vooral trakteert in wat blauwe accenten, een aantal Alpine-opschriften, een Frans vlaggetje op de flanken van de stoelen en grotere velgen. Maatje 20 duim, alsjeblieft!

>> Lengte: 4510 mm - breedte: 1843 mm - hoogte: 1621 mm

Interieur en kofferruimte

Binnen de 4,51 meter in de lengte, 1,84 meter in de breedte en 1,62 meter in de hoogte van de Renault Austral pas je makkelijk vijf volwassenen. Gecombineerd met de 2,67 meter aan wielbasis maakt dat dat er aan been- en hoofdruimte geen gebrek is. Ook niet achterin. Zeker niet als je bijkomend gaat spelen met de 16 centimeter die de beide delen van de achterbank kunnen schuiven. Een operatie die evenzeer zijn invloed heeft voor het koffervolume. Van 487 liter gaat het dan naar 499 liter. Leg je alles plat, dan krijg je 1.525 liter achterin. Let wel, da’s voor de milde hybrides. Ga je voor de Renault Austral E-Tech Full Hybrid, dan geef je telkens een aantal liter toe.

Achter het stuur van de Renault Austral is het opnieuw herkenbaarheid troef. Toch voor zij die de nieuwe Mégane E-Tech al van binnen hebben gezien. Het hele Open R-paneel – een head-updisplay van 9,3 duim, een tellerpartij van 12,3 duim en een verticaal geplaatst aanraakscherm van 12 duim – beslaat samen zelfs 1 m². Het ziet er bovendien niet alleen blits uit, dankzij het Android Automotive-besturingssysteem werkt het allemaal ook nog eens naar behoren. Navigeren doe je dus via Google Maps, muziek afspelen kan via Spotify en heb je een dringende vraag, dan kan je die altijd kwijt bij de Google Assistant.

Zelfs aan de bedieningsergonomie werd gedacht. Heb je een Renault Austral met automaat, dan wordt de plek net achter de bekerhouders ingevuld door een verschuifbare polssteun. Daar kan je dan je hand op laten rusten terwijl je door het infotainmentscherm scrolt. Of de fysieke shortcuts daar net onder bepotelt.

Specificaties en prestaties

Geen diesels meer; wie met een Renault Austral wil rijden, zal er benzine in moeten kappen. Hoeveel, dat hangt voornamelijk af van de elektrische ondersteuning die je hebt gekozen. Elke motor krijgt namelijk een bijkomende batterij die respectievelijk 12 volt (Mild Hybrid 160), 48 volt (Mild Hybrid Advanced 130) en 400 volt (E-Tech Full Hybrid) sterk is.

We houden het vandaag enkel bij de hybride, gezien dat de enige versie van de Renault Austral is die we hebben kunnen testen. Of beter Australe; de hybrides vallen namelijk te herkennen aan het -e-achtervoegsel. Blauw als je een Esprit Alpine-versie hebt, goudkleurig als dat niet het geval zou zijn.

De hybridetechnologie van de Renault Austral/Australe adopteert trouwens het werkingsprincipe van de Arkana, Clio en Captur E-Tech Hybrid, zij het dat ze daarvoor vertrouwt op andere componenten. Zo is de benzinemotor bijvoorbeeld nagelnieuw. De driecilinder van 1,2 liter (dezelfde trouwens als die uit de Mild Hybrid Advanced 130) is met 41 procent niet alleen ongelofelijk efficiënt, dankzij een turbo met variabele geometrie is hij met 130 pk en 205 Nm een heel stuk potenter dan de atmosferische 1.6 die bij de voorgenoemde Renault-modellen wordt gebruikt.

Renault stak ook meer cellen in het batterijpakket, waardoor de spanning daar steeg van 240 naar 400 volt. Een grotere batterij die bovendien ook meer vermogen levert (2kWh). De optelsom maakt dat de elektromotor – hoewel onveranderd – toch aan kracht won. De Renault Austral kan dan ook terugvallen op 68 pk en 205 Nm. De Franse ingenieurs pikten vervolgens nog wat paarden van de 34 pk sterke starter-alternator om zodoende een mooi rond gecombineerd vermogen te krijgen. Officieel komt deze E-Tech Full Hybrid dan ook met 200 pk (en 205 Nm) aan de start.

Geef je daar plankgas, dan sta je in 8,4 seconden aan 100 km/u. Toppen doet de hybride, net als alle andere versies van de Renault Austral, dan weer bij 175 km/u. Best knappe cijfers, al moet het mooiste dan nog komen. Tegenover die sturm und drang stelt deze Renault een gemiddeld normverbruik van 4,6 l/100 km (104 g/km CO2).

De aandrijving van de hybride Renault Austral zal, daarin geleid door de geniale multimode-automaat (met vijf versnellingen voor de 1.2 en twee verzetten voor de elektromotoren), zoveel mogelijk proberen terug te vallen op de elektrische reserves. Ongeacht dus welke Multi-Sense-rijmodus je hebt gekozen (Eco, Comfort, Sport of Perso). De 15 verschillende modi operandi die via die multimode-versnellingsbak mogelijk zijn, variëren dan ook van puur elektrisch rijden (starten en wegrijden geschiedt altijd op stroom), over een combinatie van beide (waarbij de verbrandingsmotor zowel kan aandrijven als opladen) tot dus het zuiver teren op benzine.

Rijgedrag

Wissels die je niet (of nauwelijks) voelt, waardoor je je als bestuurder volledig kan focussen op de weg. Een route die best wel wat mag slingeren. Renault sleutelde namelijk ook aan zijn CMD CD-chassis, waarbij vooral de toevoeging van een meerarmige as achteraan opvalt. Een ophangingsstructuur nodig om de actuator van de vierwielsturing een plek te geven. Dat 4Control Advanced knikt de achterwielen van de Renault Austral in een hoek van maximaal 5 graden wat, afhankelijk van de snelheid, moet zorgen voor meer stuurgemak of een stabieler sturen.

Bijkomend werd ook de elektrische bekrachtiging ingebouwd op de tandheugel, waardoor ook de stuurinrichting zelf een stuk directer is. De veerpoten tot slot werden iets verticaler gemonteerd, waardoor ze koetsrol meer zouden moeten uitvlakken.

Een echte racemachine gaan we de Renault Austral niet noemen, maar de SUV is zonder meer vlot in de omgang. Net zoals voorgaande versies vraagt het 4Control wel eerst wat gewenning. Maar zit die in de vingers, dan zet je de compacte SUV zonder verpinken op de koord om hem daar ook probleemloos te houden. De dempers verzorgen ondertussen het nodige comfort, terwijl de isolatie erover waakt dat ook de rij- en rolgeluiden tot een minimum worden beperkt. Zelfs de hybride-aandrijving – die bij de andere E-Tech-modellen al eens wil weifelen – laat zich zelden op een fout betrappen.

Belgische prijs Renault Austral

Inmiddels zijn de orderboeken voor de Renault Austral al geopend en zijn de eerste bestellingen ook geplaatst. Daarvoor moesten geïnteresseerden minstens 31.800 euro op hun rekening blokkeren, de vanafprijs van de Mild Hybrid Advanced 130 - de 1,2 liter-driecilinder met 48-voltsysteem en handgeschakelde zesversnellingsbak - in Equilibre-uitvoering.

Wil je iets meer luxe (of wil je iets meer vermogen), dan moet je upgraden naar de Techno-lijn van of de Mild Hybrid 160 (de viercilinder 1.3 met CVT) of de Full Hybrid E-Tech. Een upgrade die respectievelijk 35.400 en 38.700 euro kost. Als deze Techno afwerking ook gepaard gaat met de Esprit Alpine, komt er telkens nog eens 1.500 euro bij.

Het summum van het Renault Austral-gamma is de E-Tech Full Hybrid Iconic Esprit Alpine (zoals je die hier op de foto's ziet), een versie die 44.200 euro moet kosten. Niet eens zo'n waanzinnige bedrag. Toch niet als je kijkt wat je ervoor in ruil krijgt. En dan profiteert deze hybride ook nog eens van voordelig belastingstarieven dankzij de kleine cilinderinhoud en lage CO2-uitstoot.

>>> Overzicht Belgische prijzen Renault Austral

Renault Austral – verdict AutoGids

Zeker qua rijden – zowel dynamische als economisch – heeft de Renault Austral een stap gezet. Missie eigenlijk al geslaagd, aangezien het daar finaal toch om draait, niet? De Franse SUV bevestigt ook. De Austral deelt immers qua beleving zijn panache met die andere telg van Renaults Nouvelle Vague, de Mégane E-Tech Electric. Dat de Fransoos nog comfortabel is om in te zitten, best chique voelt en oogt en daar een digitale beleving aan koppelt die zowel qua ergonomie als functionaliteit concurreert met de betere multimediasystemen van het moment, maakt dat Renault een potentiële titelkandidaat in zijn gelederen heeft. Weliswaar in een segment waarin er meerdere van dat soort kleppers rondrijden.

  • Compromis comfort-rijdynamiek
  • Hoogstaande afwerking en materiaalkeuze
  • Ruim en praktisch interieur
  • Vrij generisch design
  • Geen vlakke laadvloer
  • 4Control vraagt gewenning

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Austral

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker