Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi Q3: De lijn doortrekken

Geschreven door David Leclercq op

De Q3 is de jongste SUV van het Audi-gamma die wordt vernieuwd en wil zijn plaats terug opeisen in een druk segment door in te zetten op technologie, comfort en, wat nieuw is, binnenruimte.

Het concept

De nieuwe Q3 kiest voor de modulaire MQB-architectuur van de VW Golf (of de A3), wat betekent dat hij zijn motoren dwars voorin torst, en niet overlangs zoals de Q5. Die basis geeft hem toegang tot de jongste technologie, of die nu dient voor de connectiviteit, de uitrusting of de aandrijflijnen.

Wat er verandert

De grootste verandering voor de Q3 zit hem ongetwijfeld in zijn formaat. Hij is namelijk gevoelig gegroeid: 10 centimeter in de lengte en 2 centimeter in de breedte, terwijl de wielbasis zowat 8 centimeter langer werd. Het doel daarvan was om de binnenruimte te verbeteren – dat was een van de zwakke plekken van zijn voorganger – en om hem praktischer te maken.

De binnenruimte van de nieuwe Q3 is gevoelig verbeterd. De eerste indruk is desondanks uitstekend, want je hebt inderdaad flink meer ruimte, vooral dan achterin voor je benen. Instappen is eenvoudig voorin, maar achterin is dat nog altijd wat ingewikkelder. Een goed punt is de moduleerbaarheid, waarvoor Audi inspiratie is gaan zoeken bij de eenvolumers. Of toch ten dele, met de over 15 centimeter verschuifbare achterbank, die ofwel de kofferruimte ofwel het plaatsaanbod voor passagiers verbetert. De achterbank is wel nog steeds wat smal voor drie personen, maar de rugleuning laat zich eenvoudig neerklappen in drie delen (het middelste doet dienst als skiluik) terwijl de zitting in twee delen opgesplitst blijft (1/3 - 2/3). Gezien de forse groei in de lengte neemt ook de kofferinhoud toe van 460 naar 530 liter (een Q5 slikt 540 liter) of zelfs 675 liter.

Op mechanisch vlak wordt de Q3 enkel aangeboden met viercilinders op benzine of diesel. Audi biedt vandaag op benzine een 1.5 TFSI met 150 pk (250 Nm) en een 2.0 TFSI met 190 pk (320 Nm) of 230 pk (350 Nm). Zij kregen de nieuwe benamingen 35, 40 en 45 TFSI. Aan dieselzijde blijft het aanbod beperkt tot twee versies van de 2.0-diesel: 150 pk (340 Nm) of 190 pk (400 Nm). Die zijn 35 en 40 TDI gedoopt. Enkel de basismotor 35 TFSI is er met een manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving. De andere handgeschakelde mogelijkheid is de 35 TDI Quattro. De rest van het gamma kiest afhankelijk van de versie de gerobotiseerde S-Tronic met 7 versnellingen en Quattro-vierwielaandrijving. 

Hoe hij rijdt

Op de weg onderscheidt de Q3 zich onmiddellijk door een goede rijhouding, maar wij vonden de stoelen vrij stug en de rugleuning nogal vlak, zelfs al is de zijdelingse ondersteuning goed. Verrassend is de stilte aan boord, die op het niveau van die in de Q5 staat, terwijl ook de filtering van hoge frequenties lovenswaardig is. Dit is dus een bijzonder comfortabele SUV, zelfs wanneer hij niet is uitgerust met de adaptieve schokdempers. Het interieur is dat van een A6 in het klein.

De Q3 rijdt stabiel en verrast nooit. In vergelijking met zijn voorganger zijn de precisie en de kwaliteit van het rijgedrag er uiteraard met grote sprongen op vooruit gegaan. Gedaan met het zware en weinig directe stuur of het overdreven onderstuur bij een dynamische rijstijl. Voortaan zit je aan het roer van een SUV die rijdt zoals een degelijke berline, zelfs al voelt het stuur (met Progressive Steering in onze testwagens) artificieel aan en gierig met feedback. Dat probleem kan echter deels worden ondervangen door te kiezen voor de rijmodus “Individual”, waar je de stand “Dynamic” kan kiezen voor de besturing. Die brengt meer weerstand maar blijft nog steeds vrij licht. Qua motoren trok de 1.5 TFSI onze aandacht, zelfs al is 150 pk niet overdreven veel om deze waarschijnlijk veel zwaardere SUV dan zijn voorganger te verplaatsen. Omdat hij een turbo met variabele geometrie gebruikt, hadden we vlottere reacties bij lage toerentallen verwacht. Maar zoals we al zeiden: hij doet zijn werk, en dat zonder zwaar aan de EuroSuper te gaan, want onze testrit van 150 kilometer doorheen de bergen klokte af op een kleine 9 l/100 km. 

Budget

De Q3 zou 32.500 euro gaan kosten voor de 1.5 TFSI met 150 pk, al is die prijs nog niet definitief. Dat is een eerlijk bedrag als we dat vergelijken met de BMW X1 sDrive18i, die iets meer dan 31.000 euro kost maar minder krachtig is.

Uiteraard heeft Audi veel werk gemaakt van de connectiviteit. Zo gebruikt de Q3 voortaan een interface via een scherm van 10,25 duim (of 12,3 duim als optie) vergelijkbaar met dat in de A6/A7/A8, maar zonder haptische feedback. Het is up-to-date, met alle soorten verbindingen (usb, micro-usb 3, Bluetooth, wifi) en onlinediensten zoals verkeersinfo, het weerbericht en het nieuws.

Ons verdict

Audi doet de oude Q3, die echt wel verouderd was op zijn stokoude platform, volledig vergeten. De nieuwkomer heeft niets meer met hem te maken, niet qua binnenruimte noch qua comfort, rijgedrag of zelfs stijl, want de nieuweling oogt jonger en strakker. Dit is dus een perfect coherent model, dat een betere plaats zal weten te veroveren tussen de Q2 en de Q5 en dus een mooier aandeel in de verkoopcijfers van Audi zal kunnen veroveren dan de 15 procent van zijn voorganger.

 

In dit artikel : Audi

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars