Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi Q8: Hip & handig

Geschreven door Julien Matagne op

Audi kan bogen op een solide basis – de Q7 – om zijn eerste grote coupé-SUV de wereld in te sturen: de Q8. Die ziet er dynamischer uit, maar hij krijgt ook de nieuwste motoren en jongste online-multimediasystemen mee.

Het concept

De Audi Q8 verhoudt zich tot de Q7 zoals de BMW X6 tot de X5 en de Mercedes GLE Coupé tot de GLE. Kort samengevat: dit is de coupé-variant van de Q7. De Q8 is 6,6 centimeter korter dan de Q7. Zijn coupévormig dak ligt 3,8 centimeter lager, terwijl hij ook 2,7 centimeter breder staat. Grotere wielen (19- tot 22-duim) en laagprofielbanden (-2 centimeter tegenover Q7) benadrukken zijn atletisch postuur alleen maar meer. De Q8 (4986 x 1995 x 1705 millimeter) boet door zijn andere vormgeving wel wat aan koffer in. Waar de Q7 een kofferinhoud van 770 liter tot 1.955 liter kan voorleggen, is dat in de Q8 slechts 605 tot maximaal 1.755 liter.

 

Wat er verdandert

Hij beschikt evenmin over een derde stoelenrij zoals Audi die wel aanbiedt in de Q7. Maar op de achterbank tref je wel dezelfde hoofd- en beenruimte aan. De leuning van de achterbank kan in drie delen (40/20/40) neer, terwijl ze in haar geheel over 10 centimeter kan worden verschoven. Beide SUV’s delen dezelfde ophangingsopbouw, met vijf draagarmen uit aluminium per as. Op één millimeter na is ook de wielbasis identiek, en hier is de Q8 zelfs in het voordeel. Ze delen natuurlijk hetzelfde MLB Evo-platform, dat een slimme mix brengt van lichtgewicht aluminium elementen en hogesterktestaal. Toch zet de Q8 150 kilogram meer op de weegschaal, wat het totaal op 2.145 kilogram brengt. Volgens Audi het gevolg van nieuwe vereisten rond torsiestijfheid en veiligheid, nodig om de steeds strengere tests van EuroNCAP met glans te doorstaan. Maar ook het milde hybride 48 Volt-systeem (MHEV) voegt gewicht toe dat de Q7 (nog) niet heeft.

De Q8 neemt niet blindelings het motorenpallet van de Q7 over, die inmiddels ook weer drie jaar geleden is gelanceerd. Hij gaat voor het nieuwste aanbod, en grijpt daarom terug op de motoren die Audi introduceerde in de A8, en die vervolgens ook in de A7 Sportback en de A6 opdoken. Het gaat uitsluiten om 3-liter V6-motoren, zowel in benzine als in diesel en telkens met 18 Volt mild-hybride systeem. Daarbij nemen de alternator en de startmotor samen de functie van de start/stop over. Op dit moment heeft het merk nog geen gehomologeerd normverbruik ter beschikking, met inbegrip van de 50 TDI (286 pk, 600 Nm) die Audi als enige keuze lanceert midden juli. De prijs kennen we wel al: 71.900 €. Opvallend wel dat Audi alleen voor een diesel gaat bij de lancering van de Q8, op een moment waarop diesel vanuit de politiek vanuit alle hoeken onder vuur ligt. Nog opvallender is dat de V6 TDI het in de zware Q8 met 20 Nm minder koppel moet doen dan dezelfde motor in de A6, A7 Sportback en A8 levert. Maar de V6 diesel in de Q8 beschikt wel iets langer over zijn maximale koppel. Hij kan over zijn 600 Nm beschikken vanaf 2.000 tot 3.250 opm, wat 250 opm meer is dan in de berlines. Later volgt nog een 45 TDI, waarvan het vermogen wordt teruggebracht naar 231 pk. De 55 TFSI houdt het benzinefront recht, met 340 pk. Die laatste krijgt een zeventraps dubbelekoppelingsbak, daar waar de TDI’s de voorkeur geven aan een achttrapsautomaat.

De Q8 beschikt hoe dan standaard over permanente vierwielaandrijving. Het centraal geplaatste middendifferentieel van het Quattro-systeem geeft de voorkeur aan de achterwielen en opteert voor een 40/60 krachtverdeling. Maar die ratio is variabel en kan tot 70 procent de voorwielen bevoordelen of tot 85 procent de achterwielen prefereren bij gripverlies.

 

Hoe hij rijdt

Dit geeft al aan dat de Q8 ook offroadmogelijkheden heeft. Hij wordt daarbij al goed ondersteund door de standaard gestuurde ophanging die hem in combinatie met de stalen vering een bodemspeling van 22 centimeter geeft. Daarnaast voorziet Audi in de optielijst ook een volledig pneumatisch gestuurde vering waarmee de rijhoogte 0,9 centimeter kan variëren afhankelijk van de gekozen rij-instelling (comfort, auto, dynamic, individual, efficiency, allroad en offroad). Dit gebeurt automatisch boven 160 km/h, ongeacht de gekozen rijstand. Wie die laatste rijstand wil gebruiken in combinatie met 22-duim velgen, moet wel over biljartvlak asfalt beschikken.

Dergelijk asfalt is even moeilijk te vinden als water in de woestijn van Atacama in Chili, waar we ons bevinden voor deze eerste kennismaking met de Q8. Dit is één van de meest barre regio’s in de wereld, waar je zelden onder een hoogte van 2.500 meter duikt.

We merken hoe de ‘auto’-modus in deze omstandigheden de meest aangename en de meest reactieve is op weg in de Q8. In deze configuratie past de vering zich snel aan het wegdek aan, terwijl de motor en versnellingsbak passend reageren. Noch de 50 TDI, noch de 55 TFSI lieten zich op een moment van verzwakking betrappen. De V6-motoren zijn soepel en elastisch naar wens, zijn krachtig (0 tot 100 km/u in 6,3 seconden in de 50 TDI) en blijven steeds discreet. Het moet gezegd, de ingenieurs van Ingolstadt hebben een bijzondere zorg aan de dag gelegd voor de geluidsisolatie, ondanks een weinig aerodynamisch profiel van de auto.

Bij lage snelheid sturen de achterwielen in de tegengestelde richting van de voorwielen (tot vijf graden). Dit maakt hem wendbaarder, geen luxe voor een vehikel van vijf meter lang. Bij hogere snelheden gaan de achterwielen net meesturen in de richting van de voorwielen om de stabiliteit te verhogen.

Budget

Veel details kon of wilde Audi nog niet kwijt, alleen dat de basisprijs van de eerste versie 71.900 euro zal bedragen. Dat is niet niks, en de rekening zal allicht nog oplopen voor wie zich laat gaan in de ellenlange optielijst. Maar goed, in dit segment zijn we niet anders gewend. Per slot van rekening is het bij concurrenten als de BMW X6, Mercedes GLE Coupé en Range Rover Velar niet anders…

ONS VERDICT

Zijn lijn mag dan veel sportiever zijn dan de Q7 waarvan hij is afgeleid, wat ten koste gaat van de kofferruimte, maar de Q8 blijft steevast een veelzijdig voertuig. Op de weg is hij efficiënt, maar hij durft evengoed zijn neus buiten de platgereden paden sturen. Daarbij blijft het comfort gevrijwaard voor de inzittenden. Het interieur is net zo ruim, maar aangenamer ingericht en van meer geconnecteerde snufjes voorzien dan de Q7. Om maar te zeggen dat de Q7 beter een inhaalbeweging kan maken, zoniet dreigt hij in de vergeethoek te belanden.

In dit artikel : Audi

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars