Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 1-Reeks: voortaan met driecilinders

Geschreven door Bert Troubleyn op

Tegelijk met de bijgewerkte 6-Reeks stelde BMW ook de opgefriste 1-Reeks voor. Die verandert uiterlijk wat ingrijpender en krijgt internet aan boord, naast driecilindermotoren.

 BMW 1-Reeks: voortaan met driecilinders #1

Het concept

Twee miljoen klanten wist de BMW 1-Reeks op twee generaties tijd al te verleiden, wat voor een premiummodel veel mag worden genoemd. Dat de auto daarbij goed scoort in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Japan is niet zo'n verrassing, maar wel dat de Verenigde Staten en China, die doorgaans toch een voorkeur voor grotere auto's vertonen, ook gretige afnemers zijn van BMW's kleinste berline.
Om het succes te bestendigen, krijgt de compacte achterwielaandrijver vandaag een facelift. Uiteraard wordt daarbij vooral gewerkt aan het verder terugdringen van het verbruik, maar het is opvallend dat het uiterlijk van de middenklasser ook vrij stevig onder handen is genomen.

Wat er verandert

Zowel de neus als de achterkant krijgen namelijk grondig hertekende bumpers en lichtblokken. Ringvormige led-dagrijlichten zijn voortaan standaard, net zoals led-mistlampen vooraan. De achterlichtblokken kregen een uitgesproken driedimensionaal ontwerp en vertonen dezelfde L-vormige lichthandtekening als meer recente BMW-modellen. Verder is de standaarduitrusting stevig uitgebreid, met onder meer regen- en lichtsensoren, een automatische airco en iDrive-infotainment met ingebouwde sim-kaart en centraal kleurendisplay.
Op technisch vlak is verrassend nieuws te vinden in de neus. De basismotoren (zowel op benzine als op diesel) hebben voortaan niet langer vier maar wel drie cilinders. Ze nemen namelijk de 1.5-turbomotoren over van de Mini en de 2-Reeks Active Tourer. Dat levert een 116i op met 109 pk en 180 Nm die slechts 116 g/km aan CO2 uitstoot, en een 116d-diesel met 116 pk en 270 Nm en een uitstoot van slechts 97 g/km, of slechts 89 g/km (3,4 l/100 km) als Efficient Dynamics Edition. De overige motoren zijn allemaal een beetje krachtiger en zuiniger geworden.

Hoe rijdt hij?

Helaas konden we tijdens deze presentatie enkel kennis maken met de 120d A xDrive (met automaat en vierwielaandrijving) en de woeste M 135i, met zijn drukgevoede 3.0-zescilinder van 326 pk. Omdat China en Rusland geen driecilinders krijgen, waren die versies tot onze grote spijt niet beschikbaar voor testritten. Die heeft u dus nog van ons tegoed in een latere test op Belgische bodem.

De 120d is een oude bekende en verandert niet ingrijpend. Van de 6 extra pk's (190 in plaats van 184 pk) voel je niet veel en de pittige tweeliterdiesel zit deze compacte auto nog steeds als gegoten. Een onverwachte regenbui maakt de wegen erg glad, maar dankzij de vierwielaandrijving is dat geen bezwaar, want de auto blijft steeds geruststellend en stabiel rijden. Wanneer we dan de sleutels van de M 135i krijgen, zijn de wegen gelukkig al wat opgedroogd, maar ook op de natte stukken valt op dat deze versie ondanks het gebrek aan een sperdifferentieel zijn vermogen nog vrij goed op de straat kwijt kan. Met zijn prestatiepotentieel weet hij uiteraard veel rijplezier te bieden, en zijn stuur voelt wat natuurlijker en 'vleziger' aan dan dat van de 120d, die we wat kunstmatiger vonden.

Budget/uitrusting

De 120d xDrive die we hier testten, is een dure knaap met zijn basisprijs van 32.900 euro, maar nog lang niet zo duur als de M 135i (42.350 euro). Tegelijk heb je al wel een 116i driedeurs voor 22.450 euro. Om maar te zeggen dat de prijsvork erg breed is, maar sowieso hoger ligt dan bij minder premium middenklassers.

Concurrentie

Uiteraard zijn de uitgelezen rivalen voor deze 1-Reeks de Audi A3, de Mercedes A-Klasse en de Volvo V40, ondanks hun voorwielaangedreven architectuur. Voor de minder krachtige benzines heeft Lexus een hybride alternatief in de vorm van de CT 200h. En als het premiumetiket minder een rol speelt, opent uiteraard het hele C-segment zijn deuren voor je en is het aanbod ronduit overweldigend.

Ons verdict

BMW hertekende de 1-Reeks vrij stevig voor deze facelift. Misschien deed het dat wel omdat het zo wil aangeven dat ook in de neus heel wat nieuws te rapen valt, in de vorm van nieuwe instapmotoren met slechts drie cilinders, terwijl ook de standaarduitrusting fors is uitgebreid.


TECHNISCHE FICHE - BMW 120d A xDrive

Motor: 4-cilinderdiesel, 1995 cc
Vermogen: 190 pk bij 4000 o/m
Koppel: 400 Nm bij 1750 tot 2500 o/m
0-100 km/h: 6,8 s
Topsnelheid: 222 km/h
Normverbruik: 4,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 113 g/km
Basisprijs: 32.900 €

In dit artikel : BMW

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars