Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW ActiveHybrid5

Aan zijn krachtige hybride modellen voegt BMW vandaag de ActiveHybrid5 toe, een reisberline die een goed comfort en sterke prestaties koppelt aan een relatief bescheiden benzinedorst.

Prijs
NB

De BMW ActiveHybrid5 kan ook enkel op de elektrische motor rijden, in dit geval voor een maximale afstand van 4 kilometer en met een snelheid tot 60 km/h. De hele aandrijflijn bestaat uit een verbrandingsmotor, een elektrische krachtbron (die de plaats inneemt van de klassieke koppelomvormer en via een koppeling aan de versnellingsbak gelinkt is) en de bekende achttrapsautomaat van ZF, die het vermogen verder doorgeeft naar de achterwielen. In combinatie betekent dit dat de ActiveHybrid5 kan beschikken over een vermogen van 250 kW of 340 pk en een koppel van 450 Nm.

Tijdens de officiële verbruikscyclus zou deze toch wel zware hybride 5-Reeks (met 1.850 kilogram weegt hij zo'n 150 kilo meer dan een normale 535i) slechts 6,4 l/100 km verbruiken. Tussen achterbank en kofferruimte zit een 1,3 kWh sterke lithium-ionbatterij (waardoor de kofferinhoud met 145 liter krimpt tot 375 liter). Op het heuvelachtige, bochtige en vrij druk bereden testparcours ontpopte de ActiveHybrid5 zich als een erg aangenaam en comfortabel rijdende allrounder, waarbij de overschakeling tussen de verschillende aandrijfwijzen nog het duidelijkst te merken valt doordat de toerentellernaald naar beneden valt zodra de verbrandingsmotor zijn zuigers stilhoudt.

Samengevat is de ActiveHybrid5 de eerste hybride BMW die ons over de hele lijn kan bekoren. Hij koppelt moeiteloze prestaties aan een behoorlijk gereduceerde dorst en paart het weggedrag en rijplezier van een echte BMW aan een hoogstaand rij- en geluidscomfort. Om te zien wat het systeem werkelijk waard is, blijft het wachten op een vergelijking met een 535d, een auto die volgens de norm dezelfde 149 g CO2/ km uitstoot.

U kunt de Eerste Test van de BMW ActiveHybrid5 nalezen in AutoGids 843 van 22/2/2012.

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker