Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Fiesta: meer maturiteit

Geschreven door Tony Verhelle op

Europa’s populairste auto in het B-segment wordt vernieuwd. De nieuwe Ford Fiesta gaat het wat hogerop zoeken, maar wil zeker zijn Fiesta-persoonlijkheid niet verliezen.

Het Concept

Het B-segment is nog steeds het tweede populairste segment in Europa en daarin speelt de Ford Fiesta een hoofdrol. Naast het feit dat nu ook in dit segment de SUV’s meer en meer hun plaats opeisen, blijft het grootste deel van de markt voorbehouden voor de klassieke hatchback, meetstal in 5-deurs formaat. Ford gaat echter niet mee in de trend van veel concurrenten om nog enkel een vijfdeurs versie aan te bieden, ook de nieuwe Fiesta zal in alle versies verkrijgbaar zijn met 3 of 5 deuren. Bij Ford vertelde men ons dat toch nog altijd zo’n 30% van het Fiesta-cliënteel een 3-deurs verkiest en ze vinden het dus de moeite waard de investering te doen, wat niet meer het geval is bij grote broer Focus. Die heeft dan weer wel een populaire break-versie, een model dat er niet komt in de Fiesta-reeks.

  • Rijplezier
  • Comfort
  • Erg veel keuzemogelijkheden
  • Plaats achterin
  • Afwerkingsdetails
  • Uiterlijk weinig veranderd

Wat is nieuw?

Zowat alles, maar de autoleek zal het niet zo snel merken. Met nagenoeg dezelfde wielbasis is de auto wel 7 cm langer geworden, wat vooral te wijten is aan technische en veiligheidsvereisten waardoor de overhang zowel voor- als achteraan iets groter werd. De auto oogt gestrekter in zijaanzicht, hij ziet er ook breder uit, zowel voor- als achteraan, daarbij geholpen door een vlakkere neus en grotere, horizontale achterlichtblokken. Het interieur zelf verandert weinig qua plaatsaanbod, dat blijft behoorlijk maar niet overweldigend, de aankleding kreeg echter wel een serieuze boost en vooral het dashboard oogt een stuk eenvoudiger, makkelijker bedienbaar en kwaliteitsvoller dan dat van de voorganger.

In eerste instantie wordt de auto gelanceerd met 3 motoren, twee benzinekrachtbronnen en een turbodiesel. De veel gelauwerde 1.0 Ecoboost driecilinder blijft in volle glorie de vele Fiesta-versies aandrijven, waarbij je kan kiezen tussen 100, 125 en 140 pk. De vroegere viercilinder basismotor (atmosferisch) wordt vervangen door een nieuwe driecilinder van 1,1 liter die zich inspireert op de Ecoboost, maar afziet van turbo en directe injectie. Hij ontwikkelt 70 of 85 pk. Ten slotte is er de recente 1.5 turbodiesel die eveneens in 2 vermogenversies wordt aangeboden, 85 pk en een vrij indrukwekkende 120 pk. De minst krachtige benzinemotor wordt gekoppeld aan een vijfbak, de andere motoren hebben een zesbak. De Ecoboost-versie van 100 pk kan indien gewenst verrkegen worden met een zestraps automaat.

Het uitstekende Fiesta-onderstel bleef qua principes ongewijzigd, maar werd in vele details herzien en geupgradet. Waar de voorganger slechts een beroep kon doen op 2 rijhulpsystemen, zijn dat er nu mogelijk 15 indien u alle opties in verband met rij- of parkeerhulp hebt aangekruist op de bestelbon.

Hoe rijdt hij?

Vertrouwenwekkend als een Fiesta en een groter compliment kan je de nieuweling nauwelijks  maken. Wel is de auto nog volwassener geworden in zijn weggedrag, zonder zijn charmante speelsheid te verliezen. Bovendien werd hij ook comfortabeler. Als je voor de (steeds populairder wordende) sportieve ST-Line kiest ligt de auto 1 cm lager op de weg en veert hij wat stugger, terwijl ook de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting anders reageert, naar onze smaak iets te nerveus in vergelijking tot de meer evenwichtige andere versies.

We konden rijden met de 140 pk sterke Ecoboost in twee uitvoeringen, ST Line en Vignale, en daarnaast met de 120 pk sterke diesel in Titanium-outfit. Beide motoren hebben weinig last met de 1,2 ton van de nieuwe Fiesta (iets hoger gewicht dan de voorganger omwille van het verhoogde uitrustingsniveau). Op de bijna verlaten achterafwegen in de buurt van het Spaanse Valladolid konden we de paardjes de vrije teugel geven en ontpopte de nieuwe Fiesta zich eens te meer als een van de aangenaamst rijdende en meest rijplezier biedende auto’s in zijn klasse.

Binnenin zit je op betere stoelen dan voordien en heb je zich op een dashboard dat niks meer te maken heeft met het kluwen van knoppen en schakelaars waarmee de voorganger ons soms in de gordijnen joeg. In de topversies prijkt “zwevend” in het midden een 8 inch grote tablet met de modernste bedieningsmogelijkheden en connectiviteit (Sync3). In de Vignale-versie wordt men daarbij nog getrakteerd op een materiaalkwaliteit en een afwerkingsniveau die we tot nog toe niet gezien hadden in een Fiesta.

Wat kost hij?

In ons land biedt Ford al van bij het begin een bijzonder uitgebreid gamma van Fiesta’s aan, men kan dus kiezen tussen drie motoren met in totaal 7 vermogens en 5 uitrustingsniveaus, van Trend over Businessclass tot Titanium en ST-Line, met als neusje van de zalm de Vignale-uitvoering, nieuw voor Fiesta. Alle modellen kunnen zowel in 3- als in 5-deurs uitvoering verkregen worden, het prijsverschil bedraagt 500 euro (extra voor 5 deuren).

De instapprijs voor een 1.1 liter Trend van 70 pk met 3 deuren bedraagt nu 15.050 euro. Het tweede uitrustingsniveau Business Class kost 1.500 euro meer, een Titanium-versie komt op 2.800 euro extra en de sportieve ST-Line kost 3.800 euro meer. 85 in plaats van 70 benzine-pk’s kosten 600 euro extra, voor de Ecoboost van 100 pk moet je 1.400 euro meer neertellen. Een automaat op deze laatste kost 1.900 euro meer in de goedkopere modeluitvoeringen, maar 1.300 euro extra in de duurdere, merkwaardig dit.

Voor de Vignale is er een aparte prijslijst met slechts 5 modellen: deze luxueuze uitvoering is enkel te verkrijgen met de 100 en 140 pk sterke Ecoboost en de twee dieselversies. Prijzen beginnen bij 21.150 euro voor de 1.0 Ecoboost 100 en eindigen bij 23.350 euro voor de 1.5 TDCi met 120 pk.

Het verbruik (nog steeds volgens de huidige NEDC-norm) schommelt tussen 3,2 l/100 km of 82 g/km CO2-uitstoot voor de minst krachtige diesel tot 4,5 l/100 km  benzine (102 gr/km CO2) voor de 140 pk Ecoboost. De automaat is de gulzigste met een gemiddelde van 5,2 liter benzine of een uitstoot van 118 g/km.

De concurrenten

You name it, you have it. Ongeveer elke constructeur heeft tegenwoordig een (of meer) auto’s in dit segment, zelfs prestigemerken. Een hele opsomming geven zou ons te ver leiden, de echt grote concurrenten in ons land zijn Citroën C3, Hyundai i20, Kia Rio, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia en VW Polo. Ford heeft zijn nieuwe Fiesta wat hoger willen positioneren in het segment doordat onderin nu ook de Ka+ beschikbaar is, die in eerste instantie op het value for money cliënteel mikt.

Ons verdict

Op het einde van zijn leven is de zesde generatie van de Fiesta nog altijd een bestseller in Europa en nummer een in het segment. Logisch dus dat Ford niet te veel heeft willen veranderen aan zijn succesnummer, zeker niet wat het uiterlijk betreft (een Golf is ook nog altijd een Golf), maar op de vlakken waar echt vooruitgang diende geboekt te worden werd wel degelijk meer dan een tandje bijgestoken, we denken daarbij in de eerste plaats aan de bedieningen, de connectiviteit en de rijhulpsystemen. Belangrijk is ook dat de nieuweling een echte Fiesta blijft, maar dan volwassener. Op die manier worden de mindere punten, zoals een matige plaats achterin, het behoud van de look of bepaalde afwerkingsdetails sneller vergeven.

In dit artikel : Ford, Ford Fiesta

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars