Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jeep Renegade

Als eerste vrucht van de samenwerking tussen Fiat en Jeep wordt de Renegade in het Zuid-Italiaanse Melfi gebouwd. Stroomt er dan meer Italiaans dan Amerikaans bloed door zijn aderen?

Prijs
NB

De Renegade is ontstaan uit de overname van de Chrysler-groep (Chrysler, Jeep, Dodge, Ram, Mopar en SRT) door de Fiat-groep en wijdt het 'Small-Wide-4x4'-platform in, dat de komende jaren ook voor andere modellen zal worden gebruikt, zoals de Fiat 500X. Net als zijn concurrenten surft de Renegade mee op de personaliseringstrend door niet alleen verscheidene esthetische combinaties, maar ook een goed gevulde accessoirecatalogus aan te bieden. De dwars voorin geplaatste motor stuurt zijn vermogen voornamelijk naar de dichtstbijzijnde as, maar zodra de antispinregeling gripverlies detecteert, stuurt ze een deel van de aandrijfkracht naar de achteras. Via de Selec-Terrain-draaiknop voor de versnellingspook krijgt de bestuurder de keuze uit vier modi ('auto', 'sneeuw', 'zand' en 'modder') om op gelijk welke ondergrond een optimale tractie te verzekeren.

Voor doorgewinterde terreinrijders bestaat er ook een Trailhawk-versie. Deze uitvoering, die enkel verkrijgbaar is in combinatie met de 2.0 MultiJet van 170 pk en de negentrapsautomaat, onderscheidt zich door een 20 millimeter grotere bodemvrijheid, sleephaken en specifieke bumpers die de op- en afrijhoeken ten goede komen (respectievelijk 30,5 en 34,3 graden). Je zou je kunnen afvragen wat het nut is van dergelijke terreincapaciteiten in dit segment. Opvallend tijdens onze test was het grote verschil in soepelheid tussen de ophanging van het minder krachtige 4x2-dieselmodel en de potentere 4x4-versie met automaat. De ophanging van die eerste verteert weliswaar probleemloos grote veerbewegingen, maar leek het tijdens onze korte test op Italiaanse bodem moeilijk te hebben met kleinere oneffenheden. Dat probleem stelde zich niet bij de tweede, wat wellicht te danken is aan het meergewicht van zijn vierwielaandrijving en automaat (150 kilogram).

De Renegade onderscheidt zich in het segment van de compacte cross-overs/SUV's door als enige volwaardige terreincapaciteiten te bieden. Zijn retromoderne vormgeving is origineel, maar genereert ook windgeruis en beperkt het zicht schuin achteruit. Bovendien schiet het ophangingscomfort van de voorwielaangedreven versies met handgeschakelde versnellingsbak tekort. Te hunner verdediging dient het gezegd dat de Italiaanse wegen die van ons weinig te benijden hebben. Afspraak op onze eigen asfaltwegen dus om deze indruk te bevestigen of ontkrachten.

U kunt de Eerste Test van de Jeep Renegade nalezen in AutoGids 911 van 1/10/2014.

In dit artikel : Jeep, Jeep Renegade

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker