Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jeep Gladiator: Nieuw in de arena

Geschreven door Ken Divjak op

Met de op de Wrangler gebaseerde Gladiator telt het Jeep-gamma na bijna 28 jaar opnieuw een pick-up. En voor het eerst in de geschiedenis komt die nu ook naar Europa.

In onze contreien associëren we de naam Jeep met pure offroaders die de modder niet schuwen, en de laatste jaren ook steeds meer met SUV’s en cross-overs die vooral voor de stad bedoeld zijn – hoewel ook die modellen doorgaans hun mannetje kunnen staan naast het asfalt. Maar een Jeep met een laadbak, dat hadden we in Europa nog niet gezien. Tot nu, met de komst van de Gladiator: een fors uit de kluiten gewassen vierdeurspick-up, die zijn link met de Wrangler niet onder stoelen of banken steekt.

Koetswerk en afmetingen

In vergelijking met de andere pick-ups op onze markt is de Jeep Gladiator een flinke maat groter: een lengte van 5,59 meter is zelfs voor dit segment gigantisch, wetende dat modellen als een Ford Ranger of Toyota Hilux ergens rond de 5,30 meter zitten. Bij nader inzicht blijken de extra centimeters hem vooral in de wielbasis te zitten: die bedraagt bij de Jeep maar liefst 3.448 millimeter, of 20 tot 40 centimeter meer dan bij zijn concurrenten... en de Wrangler.

Interieur en kofferruimte

De Jeep Gladiator weet zijn royale (en bij het parkeren onhandige) formaat niet te verzilveren in zijn laadbak: die is met zijn nuttige lengte van 1,53 meter niet meer dan gemiddeld te noemen. Dankzij de grotere wielbasis is de beenruimte op de achterbank niet zo krap als in sommige andere pick-ups, maar zeker niet genereus te noemen. De achterbank kan op allerlei manieren worden neergeklapt – nuttig om boodschappentassen een plek te geven die anders toch maar zouden rondslingeren in de laadbak. Onder de zitting vind je nog een geheim opgbergvak voor waardevolle spullen.

Voorin vinden ook grote bestuurders makkelijk een goede rijhouding. Het kleurrijke dashboard ziet er bijzonder stijlvol uit en de uitrusting is vrij volledig vanaf de basisversie, inclusief een handig infotainmentsysteem dat onder meer realtime de terreinhoeken kan tonen. Het hele interieur van de Jeep Gladiator is waterbestendig, zodat het indien nodig kan worden schoongespoten.

Test 2021 Jeep Gladiator - Review AutoGids

Specificaties en prestaties

Onder de motorkap kiest de Jeep Gladiator niet voor de viercilinder van 2,2 liter uit de Wrangler, maar wel voor de 3 liter grote V6-turbodiesel van VM Motori uit de Grand Cherokee, zij het hier in een variant met 264 pk en een royale 600 Nm. Die krachtbron wordt altijd gecombineerd met een ZF-achttrapsautomaat en met de Selec-Trac-vierwielaandrijving, waarbij je kunt kiezen tussen achterwielaandrijving of 4x4, of voor een Auto-stand, die zelf de voortrein inschakelt wanneer het nodig is (en enkel dan, om schade te voorkomen). Voor het zwaardere terreinwerk is ook een reductiebak met korte verhoudingen aanwezig.

Rijgedrag

Op een offroadparcours komt de Jeep Gladiator net zo beslagen op het ijs als de Wrangler. De duurdere Overland-versie krijgt van Jeep overigens het Trail Rated-label opgekleefd, een bewijs dat hij de zwaarste omstandigheden op Jeeps testparcours in de Moabwoestijn wist te doorstaan. Ons modderige testparcours bleek in ieder geval geen enkel probleem te vormen voor deze pick-up. Natuurlijk beperken de langere overhangen ten opzichte van de Wrangler de op- en afrijhoeken enigszins. En voor wie zijn Gladiator vooral in dit soort omstandigheden gebruikt, zijn er allicht betere banden te bedenken dan de Bridgestone Dueler H/T’s die de Belgische invoerder standaard onder deze pick-up monteert.

Op de weg valt op hoe verfijnd deze pick-up rijdt. Het ophangingscomfort is – alles in verhouding – best zacht te noemen. Op dwarsnaden voel je wel trillingen doorheen de structuur gaan, maar dat is nu eenmaal eigen aan een niet-zelfdragende architectuur. Door de schroefveren achteraan rijdt de Jeep Gladiator met een lege laadbak niet zo springerig als sommige concurrenten, en de voortrein stuurt zelfs verrassend gewillig in, ondanks een erg indirect stuur (3,24 omwentelingen van aanslag tot aanslag).

Test 2021 Jeep Gladiator - Review AutoGids

Belgische prijs Jeep Gladiator

Met een catalogusprijs van minstens 58.200 euro is het duidelijk dat de Jeep Gladiator vooral mikt op de bovenkant van de pick-upmarkt, waar veel gebruikers nu hun heil zoeken bij Amerikaanse fullsize modellen die via parallelle kanalen worden ingevoerd.

Jeep Gladiator - verdict AutoGids

De Gladiator is een origineel aanbod dat de onvervalste charme van een echte Jeep koppelt aan uitstekende terreinkwaliteiten. Voor professionals die vooral een pakezel zoeken, zijn er echter rivalen die beter doen qua laadcapaciteit of sleepvermogen. En die hun huid minder duur verkopen dan deze Amerikaan.

Foto's: Dennis Noten

 

Verwante testen

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars