Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Fiat 500 Hybrid (2025) - op algemene vraag

Geschreven door Team AutoGids op

Soms moet je op je stappen durven terug te keren. Zo ontdeed Fiat de 500e van zijn elektrische aandrijving om er alsnog de 1.0 op benzine van de ‘oude’ 500 in te hangen. Een geslaagde operatie? AutoGids doet de test met de Hybrid.

21.150 €

Dat het niet simpel was, zo leerden we van productverantwoordelijke Francesco Morosini. De huidige Fiat 500 was namelijk ontwikkeld als EV only. Maar om de verkoop van het 500-gamma te boosten nu het oude model met zijn benzinemotor al een tijdje met pensioen is, besloot Fiat om die plannen alsnog bij te sturen.

AandrijvingFiat 500 Hybrid 

Het bleek echter geen sinecure om de brandstoftank, benzinemotor en manuele zesbak een plaats te geven. Vooral de beschikbare plek onder de motorkap vormde een probleem. Dat verklaart meteen waarom de nieuwe 500 Hybrid geen recht heeft op de (van oorsprong) Franse 1.2-turbo uit de Grande Panda of de 600: het bleek simpelweg onmogelijk om die in de korte neus ingepast te krijgen.

Review Fiat 500 Hybrid 

Dus viel de keuze op de 1.0-driecilinder uit de oude 500 (en de huidige Pandina), die nog dateert uit het pre-Stellantis-tijdperk. Fiat-baas Gaetano Thorel kon trouwens niet genoeg benadrukken dat het om een 100 procent Italiaanse krachtbron gaat, en dat de nieuwe benzineversie trouwens ook in de Mirafiori-fabriek wordt gebouwd, samen met de BEV-variant.

Specs en prestaties Fiat 500 Hybrid 

Allemaal goed en wel, maar omdat er anders nóg meer ruimte moest worden gezocht, was drukvoeding geen optie en hielden de Italianen het noodgedwongen bij de atmosferische versie van die 1.0 ‘Firefly’… die als gevolg van de recentste emissienormen dan ook nog eens 5 pk verloor tegenover in de 500 van enkele jaren geleden (of de huidige Pandina).

Review Fiat 500 Hybrid 

Natuurlijk is de 500 niet bedoeld als langeafstandsreiziger, en is vermogen ook niet alles. Maar zelfs voor een auto van zo’n 1.000 kilo (voor de driedeurs; de 3+1 en de Cabrio wegen meer) is 65 pk en 92 Nm toch wel érg bescheiden te noemen. Getuige ook de sprint van 0 naar 100 km/u, die 16,2 seconden in beslag neemt (de Cabrio heeft zelfs nog een volle seconde meer nodig).

Rijden Fiat 500 Hybrid 

Op ons testparcours in en rond Turijn moest het driecilindertje dan ook flink aan de bak, wat zich vertaalde in een testverbruik van bijna 8 l/100 km. Dat Hybrid-label op de kont is dan ook nog altijd wat bij de haren getrokken, want het gaat nog steeds maar om een mildhybridesysteem op 12 volt dat de benzinemotor enkel ondersteunt.

Review Fiat 500 Hybrid 

Een groot voordeel ten opzichte van de oude benzine-500 is wel de veel betere rijhouding, doordat het stuur nu ook in de diepte verstelbaar is.

Conclusie Fiat 500 Hybrid 

Op technologisch en ergonomisch vlak zet de nieuwe 500 Hybrid een stap vooruit ten opzichte van zijn bejaarde voorganger, maar de bescheiden prestaties maken dat zijn speelterrein zich beperkt tot de stad. Bovendien is hij niet zo zuinig als zijn Hybrid-label doet vermoeden.

Zijn grootste troef is dan ook zijn (veel) lagere aankoopprijs dan die van de 500e. Fiat zou alsnog proberen een krachtiger (turbo)motor te doen passen – misschien zelfs voor een Abarth-versie – maar of die er effectief komt, is niet zeker.

In dit artikel : Fiat, Fiat 500

AutoGids-redactie

Tests

Onze tests