Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ssangyong Korando: Grote sprong

De vierde generatie van de Korando zet een grote stap voorwaarts, zowel op het vlak van design en uitrusting als qua rijeigenschappen. Bovendien belooft SsangYong ook een volledig elektrische versie.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Het ritme waarop Koreaanse constructeurs de Europese en Japanse concurrentie bijbenen, is ronduit indrukwekkend. We zagen eerder al bij Hyundai – die andere Zuid-Koreaanse speler – dat een modelwissel synoniem staat voor een opmerkelijke upgrade. Het veel kleinere SsangYong bewandelt duidelijk hetzelfde pad, want deze vierde generatie van de Korando speelt perfect in op wat de hedendaagse consument van een SUV uit het C-segment verwacht.

De nieuweling moet namelijk niet langer onderdoen op het vlak van vormgeving, afwerking, veiligheidsuitrusting of connectiviteit. Hij krijgt eindelijk een geloofwaardig motoraanbod (een compacte turbomotor op diesel of benzine) en biedt straks ook interessante alternatieve aandrijvingsvormen in de vorm van een CNG-versie en zelfs een elektrische variant (eind volgend jaar). Ondanks deze belangrijke evoluties blijft de constructeur zijn prijzenpolitiek trouw, want de instapversie koop je al vanaf 20.990 euro, en dat is enkele duizenden euro’s goedkoper dan wat de concurrentie in dit felbevochten segment aanbiedt – denk aan de Hyundai Tucson, Peugeot 3008 of Nissan Qashqai.

Wat er verandert

De vormtaal van de nieuwe Korando is geënt op die van de conceptcar SIV die drie jaar geleden op het salon van Genève werd onthuld. Het valt op dat de afgeronde koetswerkvormen van de uittredende Korando plaatsmaken voor een strakke vormtaal met uitgesproken rechte elementen. De komst van ledkoplampen en dito achterlichten geeft de designers de nodige vrijheid om creativiteit te tonen, zodat deze nieuwe SsangYong zelfs enige identiteit krijgt. Vergeleken met de vorige versie is deze generatie ook gegroeid: het koetswerk werd breder en langer, maar de daklijn komt iets lager te liggen. Vooral de wielbasis ging erop vooruit, en dat vertaalt zich in extra interieurruimte die vooral de passagiers achterin ten goede komt.

De koffer slikt 551 liter, maar heeft een vrij hoge laaddrempel. Met neergeklapte achterbank kan de Korando tot 1.248 liter bagage vervoeren. Extra moduleerbaarheid in de vorm van een verschuifbare achterbank of extra (nood-)zitjes in de koffer wordt echter niet voorzien. Interessant om weten is dat de Korando binnen het SsangYong-gamma voorlopig twee modellen vervangt. De XLV (de verlengde Tivoli), die 20 centimeter langer is dan de Tivoli, maar ook 20 centimeter korter dan de Korando , wordt immers in een eerste fase niet vervangen. De Belgische invoerder, die SsangYong ook op tal van andere Europese markten verdeelt, is op dit ogenblik nog in gesprek met de constructeur om de XLV alsnog te kunnen aanbieden.

Onder de motorkap komen compacte en vooral interessante krachtbronnen die de 2.0 op benzine en de fiscaal onvriendelijke 2.2 van de vorige generatie doen vergeten. Om te beginnen lepelt SsangYong een drukgevoede 1.5-benzinemotor in de nieuwe Korando en daarnaast is er een 1.6-turbodiesel. Beide motoren worden tevens in de compactere Tivoli aangeboden. De benzineviercilinder is voorzien van een rechtstreekse brandstofinspuiting, levert 163 pk en biedt zijn maximale trekkracht van 280 Nm al vanaf 1.500 o/m.

Bij deze eerste kennismaking was enkel de dieselmotor beschikbaar. Het gaat om de 1.6 e-XDi die 136 pk sterk is en over een koppel van 320 Nm beschikt. De zelfontbrander is niet de stilste van de klas, maar eenmaal op dreef houdt hij de decibelproductie beperkt. Wij reden de diesel in combinatie met de optionele zestrapsautomaat van Aisin-origine, die zijn werk overigens uitstekend doet. De ‘kleine’ 1.6-viercilinder volstaat, maar heeft weinig reserves voor flitsende hernemingen of inhaalmanoeuvres.

Hoe hij rijdt

SsangYong biedt een bijzonder breed gamma aan van deze Korando, want naast de benzine- en de dieselversie is elke motorversie zoals reeds gezegd optioneel beschikbaar met de Aisin-automaat, en voor de liefhebber wordt hij met vierwielaandrijving geleverd. Aan het stuur merk je meteen dat de wagen fundamenteel anders is dan zijn voorganger, want de besturing is een stuk nauwkeuriger en communicatiever.

De constructeur koos duidelijk voor een dynamischer rijgedrag en dat voel je vooral in de demping. De vering is minder inschikkelijk dan je van een SUV zou verwachten, maar oncomfortabel wordt het nooit. De vierwielaandrijving werkt reactief, zodat er meer aandrijfkoppel naar de achteras gaat wanneer de voorwielen tractie verliezen. Er wordt tevens een Lock-modus voorzien waarbij voor- en achteras evenveel aandrijfkoppel krijgen toebedeeld.

Budget

De Korando maakt ook het verschil met een verzorgd interieur dat is voorzien van hedendaags infotainment , een doorgedreven connectiviteit en een verfrissende toets door de sfeerverlichting met 3D-effect in de deurpanelen en op het dashboard waarvan je de kleur zelf kunt kiezen. Heel wat van deze zaken zijn vernieuwend in dit prijssegment. Staar je echter niet blind op de instapprijs, want de meest vooruitstrevende (veiligheids)technologie wordt voorbehouden aan de hogere afwerkingsniveaus, die een stuk meer kosten, maar zelfs dan nog steeds goedkoper blijven dan concurrenten. Er worden vijf afwerkingsniveaus voorzien en vanaf het basisniveau Crystal is er al een automatische noodremfunctie, een actieve spoorassistent en een verkeersbordherkenning. Vanaf de Amber komt er extra connectiviteit in de vorm van Apple Carplay en Android Auto. De volgende stap is de Quartz, die keyless entry en (TomTom-) navigatie aan de uitrusting toevoegt. Een digitaal instrumentenpaneel, net als de sfeerverlichting met instelbare kleuren is er vanaf het afwerkingsniveau Onyx, en wie ook een dodehoekcontrole wil, een rijstrookassistent en een systeem dat waarschuwt (en automatisch remt) voor kruisend verkeer achter de wagen bij het achteruitrijden, is aangewezen op de topversie Sapphire. Die verwent de bestuurder bovendien met een stel performante ledkoplampen en een fraai lederen interieur waarvan de voorstoelen naast verwarming ook een ventilatiefunctie hebben. Precies door de uitgebreide afwerkingsniveaus is de optielijst vrij kort. De belangrijkste extra’s die overblijven, zijn metaalkleur (500 euro), een elektrisch open dak (990 euro) en een gemotoriseerde kofferklep (490 euro), die enkel op de topversie Sapphire wordt aangeboden.

Ons verdict

Met de generatiewissel van de Korando zet SsangYong een grote stap voorwaarts, want zowel op het vlak van design, motoren en uitrusting als qua rijeigenschappen kan hij aanknopen bij zijn concurrenten. Tot dusver moest deze SsangYong het verschil maken met een erg aantrekkelijk prijskaartje, maar daar voegt de constructeur vandaag tal van argumenten aan toe. Maar terwijl de instapversie 20.990 euro kost, loopt de rekening wel op naarmate je een beter uitgeruste versie kiest met automaat en/of vierwielaandrijving. Zo bedraagt het prijskaartje van de topversie ruim 41.000 euro.

Verwante testen

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Korando

Geschreven door op