Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volkswagen Passat CC

Het segment van de zogenaamde "vierdeurscoupés" is in volle opmars. Dat heeft ook VW begrepen, daarom komt het met een sportievere en luxere Passat-variant, de CC of Comfort Coupé.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Mercedes was in het segment van de "vierdeurscoupé" de baanbreker met zijn CLS, maar VW bevestigt dat er nog vele merken zullen volgen. In die context is de Passat CC ontstaan. Het recept is eenvoudig: laat op een klassieke berline je designteam los, maak de auto minder rationeel en praktisch, maar stel daartegenover meer stijl en luxe.

De Passat CC is langer en breder dan de berline, maar met zijn 1.422 millimeter ook lager. De CC kan pronken met een Cx-waarde van 0,29. Als je de frameloze deuren opent, krijg je onmiddellijk een sportief coupégevoel. Bij het instappen moet je wel oppassen voor je hoofd. Om dat speciale cocongevoel nog wat te versterken werden de instrumenten en het stuurwiel speciaal hertekend voor deze coupéversie.

Het motorenpalet in de Passat CC is iets beperkter, omdat de basismotoren niet gevoerd worden. Instapmodel aan benzinezijde wordt de zoals alle nieuwe VW-krachtbronnen rechtstreeks ingespoten 1.8 TSI van 160 pk, een (zacht) drukgevulde viercilinder. Daarboven komen de 2.0 TFSI met 200 pk en de 300 pk sterke 3.6 V6. Aan dieselzijde komt de nieuwe common- rail-tweeliter eraan, eerst in de klassieke 140 pk-configuratie (bij ons ook als 136 pk-versie te krijgen), een beetje later gevolgd door een 170 pk-variant. Ook de DSG met zes of zeven versnellingen is verkrijgbaar.

Het onderstel is identiek aan dat van de gewone Passat, maar het kan in dit geval wel verkregen worden met een gestuurde schokdemping (DCC). Zodra je gewend bent aan de lagere zitpositie en de kleinere ruiten, is het aangenaam toeven in het kwaliteitsvolle interieur van de Passat CC. De "instapversie" op benzine met 160 pk wist aangenaam te verrassen: helemaal niet ondergemotoriseerd, lichtvoetig en met een goed schakelende zesbak. De diesel reed ook uitstekend, zij het wat zwaarder op de neus en met meer motorlawaai. De topversie met V6 en vierwielaandrijving verraste tot slot door een matig verbruik maar ook doordat hij wat log aanvoelde. Het tandheugelstuur met elektromechanische, snelheidsafhankelijke bekrachtiging voelt nogal kunstmatig aan en helemaal verwarrend wordt het als de Lane Assist reageert. Niet direct ons kopje thee, die al te brutale koerscorrecties...

VW hoopt met deze tweede luxe-VW in elk geval beter te doen dan met de Phaeton of de al vergeten Passat W8 van de vorige generatie. Of dat in dit nieuwe segment van de coupé-berlines lukt, hangt in grote mate af van de looks en de luxe, en daar zit het voor deze veredelde Passat wel snor.

NIEUWSBRIEF