Audi heeft zijn populaire berline een technische en esthetische opfrisbeurt gegeven. En zoals de geest van de tijd het voorschrijft, is daarbij vooral gesleuteld aan het terugdringen van het verbruik en de CO2-uitstoot. Alle motorversies zijn zuiniger geworden dankzij een standaard stop-startsysteem en een nieuwe, elektromechanische stuurbekrachtiging ter vervanging van het hydraulische systeem. Die laatste voelt iets natuurlijker aan dan het oude systeem, maar de feedback die je van het stuur krijgt, is nog steeds erg 'virtueel'. Verder is het onderstel herijkt en heeft elke versie voortaan een directe selectieknop voor de diverse functies van het Drive Select. Dat bepaalt de reacties op het gaspedaal, de ijking van de stuurbekrachtiging en, indien gemonteerd, de afstelling van de adaptieve schokdempers en het sportdifferentieel.
Onderweg blijkt de A4 nog steeds een erg gemakkelijk te rijden berline, waarbij de neuszware versies met V6-motor duidelijk vroeger ondersturen dan de viercilinders. Een uitzondering is de S4 met (optionele) adaptieve schokdemping en actief sportdifferentieel, die een veel neutraler evenwicht vertoont. En terwijl die sportieve versie verleidt met een opzwepende motorklank, vallen de 'bravere' varianten vooral op door de stilte in het interieur dankzij zachte motoren en een totale afwezigheid van stroomlijngeluiden. Rest ons nog te vermelden dat de optielijst nog uitgebreider is geworden.
De Audi A4 is met deze opfrisbeurt niet radicaal veranderd: hij rijdt nog steeds aangenaam en geruststellend, geniet een zeer goede geluiddemping en voelt erg solide aan. Alle motoren werden zuiniger en vooral de 1.8 TFSI 170 is een zeer aangename verrassing. Nog beter nieuws is dat de A4 in tegenstelling tot zijn coupébroer A5 amper duurder is geworden.
U kunt de Eerste Test van de Audi A4 nalezen in AutoGids 839 van 23/12/2011.
Prijs
NB