Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Kia EV9 (99,8 kWh AWD / GT Line)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Met zijn grote formaat en zijn riante interieur werpt de bonkige Kia EV9 zich op als het nieuwe vlaggenschip van de Koreaanse constructeur. Deze elektrische kolos, die net zozeer zijn technologische als zijn functionele aspecten verzorgt, is door zijn slimme prijszetting misschien wel relevanter voor onze markt dan hij op het eerste gezicht lijkt.

80.890 €
  • Score redactie 16.95 /20

Op minder dan twee decennia tijd heeft Kia zich met zijn auto’s met verbrandingsmotor op het niveau van de beste Europese concurrenten weten te hijsen. Meer nog, wat de elektrische transformatie betreft, kunnen diezelfde Europeanen zelfs nog iets leren van de Koreanen. De titel van Europese Auto van het Jaar voor de Kia EV6 in 2022 kwam dan ook niet uit de lucht vallen. De vakjury loofde de Koreaanse cross-over toen voor zijn avant-gardistische aanpak, zowel qua vormgeving als qua technologie.

Met zijn look van een Lancia Stratos op steroïden en zijn elektrische 800-voltarchitectuur zette de EV6 de markt op zijn kop en vernederde hij zijn schaarse Europese concurrenten, die technisch volledig overklast werden. Een meesterzet die duidelijk naar meer smaakte… Toch hebben we bijna twee jaar moeten wachten – bijna even lang als sommige ­kopers op hun EV6 – vooraleer de EV-familie bij Kia uitgebreid werd.

In afwachting van de compactere EV3, EV4 en EV5 mag de grote SUV EV9 nu de spits afbijten. De grote SUV wil voorlopig vooral de degens kruisen met de aparte BMW iX en de stilaan bejaarde Tesla Model X (en binnenkort ook met de Jeep Wagoneer S en Volvo EX90). Moeten die zich zorgen maken? 

Zes of zeven zitplaatsen

Met zijn lengte van om en bij de 5 meter richt de Kia EV9 zich bovenal op de Amerikaanse en Chinese markt, waar dit type mastodont erg populair is. Voor onze historische Europese steden en smalle straten zijn dergelijke pakketboten – elektrisch aangedreven of niet – eigenlijk wat te groot. Uiteraard hebben die grote afmetingen ook hun voordelen.

Onder zijn hoekige, maar tegelijk moderne lijnenspel verbergt de EV9 bijvoorbeeld altijd drie stoelenrijen, waarbij klanten de keuze hebben tussen een zes- en een zevenzitsuitvoering. Het verschil tussen de twee zit hem in de middelste rij, met ofwel twee somptueuze ‘captain chairs’ dan wel een klassiekere driezitsbank. Welke versie je ook kiest, plaats is er altijd genoeg; alleen de middelste plaats op de tweede rij is in de zevenzitter misschien iets minder comfortabel. 

Met alle stoelen in gebruik houdt de EV9 een bagagevolume over van 333 liter (312 met de rugleuning van de achterbank in haar schuinste stand), maar klap de derde zitrij weg en je hebt liefst 828 liter ter beschikking. In verhuiswagenmodus, met ook de tweede rij naar beneden, kun je zelfs 2.393 liter in de EV9 kwijt. Bovendien voegt de grote Kia daar nog een sleepvermogen van 2,5 ton aan toe. Evident voor zo’n grote SUV, zeg je? Niet als het een elektrische is…

Foto's: Jonathan Godin

  • Ruim en functioneel interieur
  • Algemeen comfort, stille werking
  • Supersnelle DC-laadvermogens
  • Onhandig groot formaat
  • Hoog stroomverbruik
  • Weinig tot geen personaliseringsmogelijkheid

In dit artikel : KIA, KIA Ev9

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker