Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Kia EV9 (99,8 kWh AWD / GT Line)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Met zijn grote formaat en zijn riante interieur werpt de bonkige Kia EV9 zich op als het nieuwe vlaggenschip van de Koreaanse constructeur. Deze elektrische kolos, die net zozeer zijn technologische als zijn functionele aspecten verzorgt, is door zijn slimme prijszetting misschien wel relevanter voor onze markt dan hij op het eerste gezicht lijkt.

80.890 €
  • Score redactie 16.95 /20

Deze AWD GT Line is meteen de duurste Kia EV9, met een prijskaartje van 80.890 euro in de versie met zeven zitplaatsen. Dat bedrag is dan wel bijna all-in, zoals gebruikelijk bij de Aziatische constructeurs. ‘Bijna’, want we zouden toch het Pack Premium van 3.000 euro warm willen aanbevelen. Dat omvat namelijk naast het head-updisplay ook nog de uitstekende Meridian-geluidsinstallatie en een dubbel open dak, waarvan het voorste kan worden opengeschoven.

Metaalglanslak, zoals het Iceberg Green van onze testauto, kost 800 euro; voor een van de twee matte tinten betaal je 1.800 euro. De enige optiemogelijkheden die dan nog overblijven, zijn de twee zeszitsconfiguraties: Swivelling, met twee draaibare stoelen op rij twee, of Relaxation, met centraal twee captain chairs voorzien van een elektrisch verstelbare rugleuning en comfortabeler hoofdsteunen.

Een koopje?

Aangezien de zeldzame concurrenten in deze voertuigklasse allemaal meer ­premium georiënteerd zijn, lijkt de Kia EV9 bijna een koopje. Zo kost een Tesla Model X Dual Motor (die weliswaar veel krachtiger is) 101.970 euro, terwijl je ook voor een Volvo EX90 Dual Motor minstens 93.020 euro mag neertellen. Alle andere grote elektrische SUV’s – we denken dan in eerste instantie aan de BMW iX en de Mercedes EQE SUV en EQS SUV – zijn strikte vijfzitters, en dus niet helemaal vergelijkbaar. Maar voor wie het zich afvraagt: ook die modellen zijn bij een gelijkwaardig vermogen of dito uitrusting altijd (fors) duurder dan onze Kia.

Wél iets om rekening mee te houden, is dat deze grote en zware SUV wel weg weet met de elektriciteit. Het beloofde WLTP-rijbereik van 505 kilometer hebben wij alvast niet gehaald: met ons minimumverbruik zouden we 438 kilometer kunnen halen, maar rekenend met ons algemene gemiddelde van 27,3 kWh/100 km is het vat al na 350 kilometer af.

Oké, op zich voldoende in de dagelijkse praktijk, maar toch wat ontgoochelend met een batterij van 96 kWh. Het goede nieuws is dat je dankzij die reusachtige batterij bij 120 km/u op de snelweg wel bijna 300 kilometer tussen twee laadbeurten kunt halen, ondanks een stroomverbruik van 28 à 30 kWh/100 km. Ja, dat is fors, maar uiteindelijk ook weer niet verrassend voor een kleerkast op wielen.  

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,78 €
VAA per maand NB

In dit artikel : KIA, KIA Ev9

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker