Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Kia EV9 (99,8 kWh AWD / GT Line)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Met zijn grote formaat en zijn riante interieur werpt de bonkige Kia EV9 zich op als het nieuwe vlaggenschip van de Koreaanse constructeur. Deze elektrische kolos, die net zozeer zijn technologische als zijn functionele aspecten verzorgt, is door zijn slimme prijszetting misschien wel relevanter voor onze markt dan hij op het eerste gezicht lijkt.

80.890 €
  • Score redactie 16.95 /20

Door de combinatie van vrij dunne en vooral verticale dakstijlen met grote glaspartijen valt er veel licht binnen in het ruime interieur van de EV9 – zeker als je daar ook nog het optionele panoramadak aan toevoegt. Dat gevoel van openheid draagt bij tot de indruk van welbehagen achter het stuur van deze grote SUV en zet meteen ook zijn interieurinrichting in de verf.

Het elegant getekende dashboard onderscheidt zich door zijn grote horizontale display, waarachter drie schermen schuilgaan: eentje voor de instrumenten (12,3 duim), een touchscreen van 5,3 duim voor de klimaatregeling en nog een 12,3 duim groot aanraakscherm voor het infotainment. Alle drie zijn ze ook bij fel zonlicht goed leesbaar, hoewel het stuur wat in de weg zit voor het schermpje van de klimaatregeling. De graphics zijn sober, maar modern, en de menu’s van de interface zijn logisch opgebouwd. Handig zijn ook de shortcuts die als het ware ­verzonken zijn in het dashboard, terwijl er voor de basisinstellingen van de klimaatregeling of het audiovolume nog fysieke knoppen zijn.

Kwaliteitsindruk

Het origineel ogende stuurwiel valt goed in de hand en is voorzien van makkelijk te bedienen knoppen, met links die voor de rijhulp­systemen en rechts die voor de multimedia. Onder aan de naaf zitten twee knoppen waarmee je de rijmodus selecteert. Door de afwezigheid van een klassieke versnellingsbak kwam er op de zwevende middenconsole veel plaats vrij voor opbergruimtes, met onder meer een laadvlak voor smartphones onder de centrale armsteun.

Achterin hield onze testversie het bij de klassieke driezitsbank op de tweede rij. Die is in twee delen neerklapbaar en kan over 14 centimeter worden verschoven om de instap naar de derde rij te vergemakkelijken, waar ook volwassenen genoeg beenruimte hebben. Tot slot nog een pluim voor de kwaliteitsindruk die van het interieur uitgaat: zowel de gebruikte materialen als hun assemblage zijn van hoog niveau.

In dit artikel : KIA, KIA Ev9

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker