Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lotus Elise SC

De lancering van de bescheiden en tegelijk ook geniale Elise betekende destijds de wedergeboorte van Lotus. De SC-variant geeft hem nog extra aantrekkingskracht.

Sinds de voorstelling van de Elise op het salon van Frankfurt in 1995 zijn er van het meest verkochte model uit de geschiedenis van Lotus niet minder dan vier opeenvolgende "generaties" geweest. De oorspronkelijke versie, de Elise S1, was verkrijgbaar vanaf 1996 en had een Rover K-Series-motor, net als de S2 uit 2001, die de evoluties had ondergaan die volgden uit de ontwikkeling van de Opel Speedster. De 111-reeks debuteerde in 2004, toen Lotus een contract sloot met Toyota voor de levering van 1.8-viercilinders na het faillissement van Rover. En sinds 2006 kunnen we spreken van een echt Elise-gamma: de S van 136 pk, de R van 192 pk en ten slotte de SC van 220 pk, die verkrijgbaar is sinds november 2007 en hier aan bod komt. Maar hoewel de motoren in de loop der jaren veranderden, bleef het concept van het onderstel voldoen aan die vereiste van een laag gewicht. Daarvoor doet de Elise nog altijd een beroep op een structuur van aluminium, waarvan de geëxtrudeerde elementen aan elkaar gelijmd zijn.

Rijgedrag: 132/200/200

Een extraatje van 28 pk is altijd mooi meegenomen, zeker als ook het koppel toeneemt.De compressor doet het vermogen stijgen zonder te raken aan het lineaire karakter van de 1.8- motor van Toyota. Onder de 5.000 o/m moet die het vooral hebben van zijn soepelheid, daarboven trekt hij stevig door, tot tegen de toerentalbegrenzer. Jammer dat de versnellingsbak niet wat beter meewerkt. Als je snel wil schakelen, blijft de pook al eens hangen. Het onbekrachtigde stuur vergt enige inspanning tijdens het parkeren. De geometrie van de voortrein veroorzaakt wat parasietreacties, maar garandeert een millimeterprecieze besturing.

Veiligheid: 148/200/200

Het rempedaal voelt in het begin wat sponzig aan, maar het uithoudingsvermogen en de remkracht passen perfect bij het gretige karakter van de auto. De voorbeeldige stijfheid van de Elise verschaft hem een geruststellende stabiliteit. Zijn beperkte afmetingen en zijn erg lage zwaartepunt komen de levendigheid ten goede. De trekkracht van de achtertrein komt zelden of nooit in de problemen.Voor de kenners is een sperdifferentieel beschikbaar. De halogeenkoplampen zijn niet bijster krachtig. De bijzonder stijve structuur is een garantie op veiligheid. Als gevolg van de jacht op overtollige kilo's zijn er echter geen zijdelingse airbags.

Comfort: 115/200/200

Het is moeilijk te geloven, maar de Elise is (relatief gezien) niet oncomfortabel. Als je eenmaal over de brede drempels gestapt bent, kun je vaststellen dat de onderstelafstellingen een goed compromis tussen comfort en wegligging bieden.Vanaf 4.000 o/m heb je echter wel wat last van wind-, rol- en motorgeluiden. Een hardtop kan daarvoor soelaas bieden, maar die is vrij duur.Wat de ergonomie betreft, zou het stuur verstelbaar mogen zijn en zouden de hoofdsteunen wat meer naar voren mogen staan.

Functionaliteit: 90/200/200

Een Elise is niet gemaakt om praktisch te zijn, maar wel om snel mee te rijden (liefst op een circuit natuurlijk). Daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden als je hem dagelijks wil gebruiken. Om in te stappen moet je jezelf laten zakken, terwijl je slecht zichtbaar bent voor andere automobilisten. De koffer, die verwarmd wordt door de motor, heeft een laadvermogen dat beperkt is tot 50 kilo en 112 liter. De instrumenten zijn beperkt tot het hoogst noodzakelijke en de uitrusting is niet bepaald overvloedig. De afwerking is sober, maar had iets verzorgder mogen zijn.

Budget: 120/200/200

Als je even geen rekening houdt met de belasting op inverkeerstelling van 4.957 euro, is de Elise redelijk betaalbaar voor de prestaties die hij biedt. Zijn verbruik is erg laag, opnieuw in verhouding tot de prestaties. Maar het rijbereik dat volgt uit het kleine brandstoftankvolume, nodigt niet uit tot lange ritten. Het onderhoud hangt af van het gebruik dat van de auto gemaakt wordt, op de weg of op het circuit. Het prijskaartje valt te rechtvaardigen als je naar de prestaties kijkt, maar is anderzijds hoog voor een motor-versnellingsbakgeheel dat al bij al op grote schaal geproduceerd wordt. Op de tweedehandsmarkt is de Elise gegeerd.

Besluit: 605/1000/1000

De idee van Colin Chapman om de prestaties te bevorderen door het gewicht te beperken, wordt in deze tijden van erg hoge petroleumprijzen opnieuw avant-gardistisch. Die filosofie van de minimalistische sportwagen die garant staat voor puur rijplezier, waarvan de Elise een perfect voorbeeld is, wordt nog subliemer in de SC, die heel wat sneller is zonder iets in te boeten aan dynamische kwaliteiten.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Lotus Elise SC nalezen in AutoGids 751 van 6/08/2008.

In dit artikel : Lotus, Lotus Elise

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker