Eerste tests
Renault Scénic 1.3 TCe: Nieuw tijdperk

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Twintig jaar, zolang heeft de benzinemotor nodig gehad om zijn plaats boven de zelfontbander opnieuw te veroveren. Voor het eerst sinds 1997 heeft ‘Super 95’ opnieuw een groter marktaandeel dan diesel. En de cijfers voor 2018 bevestigen die ommekeer, vooral bij particulieren, die nu al in bijna 65 procent van de gevallen voor een benzinemotor opteren. Gezien die context moeten constructeurs die jarenlang hebben geïnvesteerd in diesel, zich nu bijna halsoverkop reorganiseren door meer benzinemotoren te gaan bouwen en een breder vermogensgamma aan te bieden.
De nieuwe emissienormen (WLTP en RDE), die deels het gevolg zijn van het Dieselgate-schandaal, vormen bovendien een bijkomende beperking voor motorbouwers, omdat ook benzinemotoren een grondigere uitstootreiniging vergen, met name als gevolg van hun directe injectie. Net als andere merken zag Renault zich dan ook verplicht een vervanger te ontwikkelen voor de 1.2 TCe. Dat werd een 1.3, die wordt gedeeld met Daimler (voor de Mercedes A-Klasse) en die de zware taak krijgt om alle modellen van de Franse groep aan te drijven, met inbegrip van die uit het D-segment (Talisman, Espace). Dat is meteen de reden waarom hij in drie vermogensversies zal bestaan: 115, 140 en 160 pk. Die laatste wordt standaard gekoppeld aan de gerobotiseerde versnellingsbak EDC, en dat is de combinatie die we in deze test aan de tand voelen.
In dit artikel : Renault, Renault Grand Scénic