Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi S1

In het kort

  • Techniek

    De jongste evolutie van de tweeliter-turbo uit de Volkswagen-groep is een echt juweeltje: krachtig, soepel, met een mooie motorsound en nog vrij zuinig op de koop toe. Er is enkel een handgeschakelde zesbak mogelijk en die laat zich wel zacht bedienen, maar heeft te lange schakelwegen en is eigenlijk wat traag voor een auto met sportieve roeping. Het verbruik is en beetje à la carte, maar kan wel oplopen. De 45-litertank is wat klein uitgevallen.

  • Wegligging

    Het elektromechanische stuur is vrij precies en biedt een goed stuurgevoel. Je kunt de kleine, wendbare S1 ook makkelijk 'zetten'. De korte wielbasis vraagt wel om wat meer aandacht in rechte lijn (vooral op een slecht wegdek of bij spoorvorming) en we raden ook af om het ESP uit te schakelen, tenzij op circuit. De remmen doen hun werk naar behoren. Trekkracht en grip zijn natuurlijk erg goed gezien de standaard-Haldex-koppeling, die de achterwielen indien nodig te hulp roept.

  • Veiligheid

    Uiteraard is de S1 voorzien van een modern ESP, dat de meeste elektronische hulpfuncties verenigt, maar voor rijhulpsystemen zoals spoorassistentie, dodehoekcontrole, enzovoort ben je hier aan het verkeerde adres. Een bandenspanningscontrole is gelukkig wel beschikbaar. Wat de passieve veiligheid betreft, zijn er de klassieke airbags, maar van knieairbags is geen sprake. De sportstoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen, achterin is de S1 voorzien van Isofix-vasthechtingspunten.

  • Comfort

    Dankzij de gestuurde schokdemping weet de S1 een meer dan aanvaardbaar veercomfort te bieden voor een kleine sportieveling. Dat wordt nog in de hand gewerkt door de uitstekend zittende en steunende stoelen. De geluiddemping is ook verzorgd; de mooie motorsound kun je nog accentueren door van rijmodus te veranderen. Achterin is in een A1 niet veel plaats, zeker niet met de meer plaats eisende sportstoelen. De altijd automatische airco werkt naar behoren.

  • Praktische kant

    De Audi A1 is geen grote auto en de afgeronde koetswerkvormen vreten nog wat binnenruimte. Binnen in deze S1 is het dus vrij krap, zeker achterin, en instappen in de driedeurs is enkel weggelegd voor lenige mensen of kinderen die geen last hebben van claustrofobie. De Quattro-aandrijving maakt de kofferruimte nog eens 60 liter kleiner dan ze al was. De achterbank kan wel in gelijke delen neergeklapt worden. De afwerking staat op (hoog) Audi-niveau.

  • Budget

    De basisprijs voor een S1 ligt zomaar eventjes 20.000 euro onder die van zijn exclusievere, want in beperkte reeks gebouwde voorganger A1 Quattro. Dat maakt van deze S1 een interessante kleine sportieveling die geen echte concurrenten heeft dankzij de vierwielaandrijving en de zeer goede prestaties. Pas echter op als je in de optielijst gaat grasduinen, want de factuur kan nog hoog oplopen. Gezien de uitstekende reputatie van Audi zou de inruilwaarde goed moeten zijn.

Audi S1
Conclusie / Audi S1

Terwijl de A1 Quattro vooral een (prijzig) collector's item was, is de op vele vlakken verbeterde en een stuk minder dure S1 een aantrekkelijk hebbeding (waarbij het Audi-optiebeleid financieel wel nog enig roet in het eten kan strooien). Dankzij een buitengewone krachtbron paart deze S1 uitstekende prestaties aan een redelijk verbruik, terwijl hij heel wat rijplezier verschaft zonder te veel afbreuk te doen aan het comfort en in basisoutfit discreet genoeg is om niet overal op te vallen. Weet echter dat het hier eigenlijk om een 2+2-zitter gaat, waarvan zowel interieur- als kofferruimte vrij beperkt zijn. Het aanbod moderne rijhulpsystemen is ook niet zo groot - hier zie je dat Audi's kleinste stilaan wat ouder wordt en nog niet klaar was voor de zogenoemde 'trickle down' van de systemen uit grotere modellen. Op het vlak van connectiviteit is hij dan weer wel mee met zijn tijd.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker