Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW X5 40e : Oplaaddiscipline vereist

In het kort

  • Techniek

    Als basis voor zijn hybride X5 nam BMW een viercilinder. De 2 liter grote TwinPower Turbo op benzine is niet de eerste de beste motor, want het is de beste in zijn soort bij BMW: 245 pk en 350 Nm. Hij wordt intelligent bijgestaan door een elektromotor van 113 pk en 250 Nm, die over een afstand van 30 kilometer de auto op zijn eentje kan aandrijven. Op voorwaarde dat je hem zo vaak mogelijk oplaadt, is de 40e in staat om weinig benzine te verstoken.

  • Wegligging

    De X5 40e bestaat alleen met de permanente vierwielaandrijving xDrive. Dat betekent dat de vier wielen oordeelkundig (variabele verdeling van het koppel) worden aangedreven. De elektromotor kan de acht trappen van de uitstekende automaat afgaan tot 120 km/h, de topsnelheid in zuiver elektrische modus (Max eDrive). Zelfs al is deze plug-inhybride de zwaarste X5, toch blijven zijn wegkwaliteiten behouden. Wel had de remenergierecuperatiefunctie krachtiger en efficiënter mogen zijn.

  • Veiligheid

    Net als elke X5 kan de 40e rekenen op de essentie qua veiligheidsuitrusting. Buiten de airbags gaat het dan om Isofix-bevestigingspunten en de onvermijdelijke rijhulpsystemen, een bandendrukcontrole, een snelheidsregelaar, parkeersensoren en de Driving Assistant (voetgangerdetectie, automatische noodremfunctie voor in de bebouwde kom). Het Innovation Pack omvat de botsvoorbereiding Active Protection, spoorassistentie, de Driving Assistant Plus en verkeersbordherkenning.

  • Comfort

    De 40e kan een groter geluidscomfort bieden dan de andere versies van de X5, aangezien hij zuiver elektrisch kan rijden. Overigens is hij naast de X5 M de enige uit het gamma met standaard een adaptieve ophanging (Comfort), met vier gestuurde schokdempers en luchtveren achteraan. De geïntegreerde antirolcontrole van de Dynamic- en Professional-ophanging is hier niet verkrijgbaar, maar je kunt de Comfort-ophanging wel gratis inruilen voor een M Sport-ophanging.

  • Praktische kant

    Standaard is de achterbank in drie delen neer te klappen (40/20/40), een configuratie die een doorlaadluik voor lange voorwerpen mogelijk maakt. Door het batterijpakket onder de vloer is de optionele derde zitrij hier niet mogelijk, net zomin als een skizak en een reservewiel. Het bovenste element van de achterklep in twee delen is gemotoriseerd en net als bij andere X5’s is het niet makkelijk om iets helemaal achteraan in de koffer te pakken met de onderste laadklep naar beneden.

  • Budget

    De X5 40e is 11.100 euro duurder dan de diesel 30d (258 pk) waarop zijn basisuitrusting gebaseerd is – met het belangrijke verschil dat de 40e standaard recht heeft op een navigatiesysteem (2.900 euro) en sfeerverlichting (425 euro), om nog maar te zwijgen van de specifieke velgen, wat zijn hoge prijs relativeert. Hij is zelfs bijna een koopje wanneer je vergelijkt met de even dure 40d: uiteindelijk is de 40e even krachtig, maar fiscaal gezien is hij een pak aantrekkelijker.

BMW X5 40e : Oplaaddiscipline vereist
Conclusie / BMW X5 40e : Oplaaddiscipline vereist

De X5 40e zal het beste van zichzelf geven mits je hem zo vaak mogelijk oplaadt. Dat is dan ook een morele plicht als je een plug-inhybride koopt. Je moet hem niet zien als een duur instrument om minder belasting te betalen, maar als een schitterend educatief middel dat je helpt om intelligenter te rijden. Natuurlijk vergt dat wat meer inspanning dan zonder enig doorzicht op het gas- en rempedaal te stampen…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars