Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW X5 sDrive 25d

In het kort

  • Techniek

    Als topdiesel voor de instapmodellen is deze tweeliterturbodiesel met 218 (of 211...) pk ronduit sportief in de 125d, waar hij – in zijn basisversie – dienstdoet in combinatie met een manuele zesversnellingsbak, net zoals in de 325d, 525d en X1 25d xDrive, waar hij het beste viercilinderaanbod vormt. Hij wordt de topversie van de 225d, waar hij enkel verkrijgbaar is met een achttrapsautomaat. Een combinatie die niet anders kon dan overtuigen als instapaanbod in de X5...

  • Wegligging

    De X5 25d is de enige die verkrijgbaar is in een achterwielaangedreven sDrive-versie én met xDrive-vierwielaandrijving. Ook dat is een première, in die zin dat de X5 nooit eerder slechts twee aangedreven wielen had. Daarmee verliest hij enkel de afdaalhulp HDC en de elektronische sperdifferentieelfunctie ADB-X. Zijn rijkwaliteiten bleven intact. Het dynamisch evenwicht wint zelfs aan levendigheid omdat de sDrive 150 kilo minder weegt (vooral op de vooras).

  • Veiligheid

    Net zoals op alle andere versies van de X5 is de belangrijkste veiligheidsuitrusting inbegrepen in de basisuitvoering. Daarbij horen onder meer de airbags, de Isofixbevestigingspunten voor kinderstoeltjes en de gebruikelijke rijhulpsystemen, naast de bandendrukcontrole, de snelheidsregelaar met remfunctie, parkeersensoren en de Driving Assistant (die een spoorassistent, detectie van voetgangers en een noodremhulp voor in de stad omvat).

  • Comfort

    Zelfs met een viercilinderdiesel en tweewielaandrijving biedt de X5 25d sDrive dezelfde comfortkwaliteiten als de zwaarder gemotoriseerde xDrives, ook al is hij als enige niet verkrijgbaar met de antirolcontrole die is geintegreerd in de ophanging Dynamic. Hij houdt het bij de ophanging Comfort, die bestaat uit luchtveren achteraan en adaptieve schokdempers. Qua geluidscomfort ten slotte heeft de 25d-viercilinder de 30d-zescilinder niets te benijden.

  • Praktische kant

    De standaarduitrusting omvat een achterbankrugleuning in drie delen, een configuratie waarmee je sowieso een centraal deel hebt dat als doorgeefluik voor lange voorwerpen kan dienen. Het bovenste van de twee delen van de kofferklep is gemotoriseerd. De verste zone van de koffer is niet makkelijk bereikbaar wanneer het valluik is neergeklapt om zware voorwerpen te kunnen inladen. De derde stoelenrij (met noodzitjes) blijft als optie verkrijgbaar.

  • Budget

    Met een basisprijs van 54.250 euro voor de sDrive en 56.950 euro voor de xDrive positioneert de X5 zich als de enige en rechtstreekse rivaal van de Mercedes ML 250 BlueTec (55.660 euro) – die zelf enkel met vierwielaandrijving verkrijgbaar is – in afwachting van andere concurrenten – de Range Rover Sport? – die zich aansluiten bij deze besloten club van grote kalibers met een viercilinder. Deze diesels plaatsen de X5 en de ML op het prijsniveau van een X3 of GLK met zes cilinders.

BMW X5 sDrive 25d
Conclusie / BMW X5 sDrive 25d

Met zijn basisprijs van 54.250 euro begeeft de X5 25d sDrive zich op het prijsniveau van een X3 30d (met xDrive). Maar opgelet, want hier kun je je nog meer laten gaan qua opties. Als je daarmee kunt leven, vormt deze viercilinderversie een coherent aanbod, zowel qua rijplezier en prestaties als door de voordelen die hij biedt in vergelijking met de zes- en achtcilinders. We hebben het dan onder meer over de uitgaveposten verbruik en fiscaliteit. Goede deals zitten hem in de kleine centjes, zelfs in de wereld van de premiumauto’s.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker