Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Jaguar I-Pace EV400 : De eerste échte Tesla-rivaal

In het kort

  • Rijdynamiek

    De twee elektromotoren zijn krachtig en zeer soepel. Rechtuit is de I-Pace onverstoorbaar, in bochten biedt hij niet alleen veiligheid en neutraliteit, maar ook rijplezier dankzij het Torque Vectoring-systeem, het lage zwaartepunt en de vierwielaandrijving. Het stuur is aangenaam en consistent, maar voelt wat kunstmatig aan. De remmen kwijten zich zeer goed van hun taak en er kan aardig wat vertragingsenergie gerecupereerd worden via de elektromotoren.

  • Veiligheid

    Zowat alle gangbare rijhulpsystemen zijn standaard op de I-Pace of als optie verkrijgbaar, alleen waagt deze Jaguar zich niet al te ver op het pad van de semiautonoom rijdende auto. Bij de passieve veiligheid valt ook de speciale ‘motorkap’ met ingebouwde airbag op, die het hoofd van voetgangers beschermt voor een knal tegen de voorruit. EuroNCAP heeft nog geen I-Pace gecrasht, maar met de stevige aluminium structuur vormt dit wellicht geen probleem.

  • Comfort

    Zeker met de luchtvering en de adaptieve demping rijdt de I-Pace bijzonder comfortabel, geholpen door de uitstekend zittende sportstoelen. De achterbank is wat harder, maar er is behoorlijk wat beenruimte. De hoofdruimte is beperkter door de lage daklijn. Door het gebrek aan motorlawaai vallen kleine rijgeluiden van wielen, interieur en ophanging meer op. De verwarming/verluchting werkt uitstekend en krijgt hulp van een warmtepomp om energie te sparen.

  • Praktische kant

    Instappen gaat meer dan behoorlijk en de instaphoogte kan aangepast worden met de luchtvering. Achteraan zijn de deuropeningen kleiner en moet je wat toegeven op de hoofdruimte. Er zijn aardig wat opbergvakjes en het interieur oogt met zijn zwevende console luchtig maar toch knus. De koffer is ruim en de achterbank klapt in twee ongelijke delen neer. De afwerking is verzorgd, maar de plastics kunnen nog niet tippen aan de Duitse concurrentie.

  • Connectiviteit

    Als volledig nieuwe elektrische auto is de I-Pace ook op dit vlak een kind van zijn tijd. Zowat alle systemen zijn standaard vanaf het eerste uitrustingsniveau en zodra je je weg hebt gevonden in de menu’s en submenu’s op de twee aanraakschermen, gaat alles meer dan behoorlijk. De enige opties zijn het Meridian Surround Sound-geluidssysteem en een DAB+-radiotuner die af en toe naar radiostations moest zoeken, maar dat kan ook aan het DAB-signaal liggen.

  • Budget

    Net geen 80.000 euro is uiteraard geen peulschil voor een auto, maar je krijgt er wel wat voor. Doe er nog eens 25.000 bij en je hebt een full option First Edition, zeer concurrentieel tegenover de (voorlopig enige) concurrentie van Tesla. Een elektrische auto vergt minder onderhoud en deze I-Pace geniet drie jaar volledige waarborg (+ onderhoud), eventueel verlengbaar. Het stroomverbruik valt mee, maar de laadinfrastructuur in ons land blijft ontoereikend.

Jaguar I-Pace EV400 : De eerste échte Tesla-rivaal
Conclusie / Jaguar I-Pace EV400 : De eerste échte Tesla-rivaal

De eerste uitdager van de gedurende lange tijd alleenheersende Tesla’s blijkt op vele vlakken een schot in de roos. De Jaguar I-Pace biedt relatief veel binnenruimte en functionaliteit in verhouding tot zijn afmetingen, oogt goed en rijdt bijzonder aangenaam. Zijn prestaties zijn uitstekend, zijn weggedrag is bijzonder entertainend en zijn comfort is van een hoogstaand niveau. Als toemaatje kan de auto ook nog eens goed uit de voeten op een onverharde ondergrond. Het laden van een dergelijke grote batterij blijft voorlopig echter een probleem in ons land. Ook het zicht rondom – en dan zeker naar achteren – zou beter kunnen. Daarnaast stellen wij ons de vraag waarom deze cross-over/SUV nauwelijks 750 kilogram mag trekken, terwijl zijn rivalen van Tesla gemakkelijk meer dan 2 ton aankunnen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker