Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Jaguar XF 2.0D 180 A : De fleetmarkt als doel

In het kort

  • Techniek

    De nieuwe Ingenium-dieselmotor overtuigt eerder door zijn lage verbruik dan door zijn prestaties: met een testgemiddelde van 6,4 l/100 km laat deze XF een puik resultaat optekenen. Helaas klinkt deze motor weinig enthousiast onder belasting en geeft hij de indruk maar moeizaam op gang te komen – ook al omdat de automaat bij lage snelheden niet optimaal samenwerkt met de motor. De hernemingen bij hogere snelheden voldoen wél perfect aan de verwachtingen.

  • Wegligging

    Net als zijn kleinere broer, de XE, overtuigt de XF met zijn plezierige en snedig weggedrag – in die mate dat ze zich in Beieren zorgen mogen gaan maken. De XF stuurt zelfs met de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging zeer precies en het stuur geeft voldoende feedback. De XF onderscheidt zich van zijn concurrenten door de manier waarop hij de bochten induikt, waarbij hij zich zeer neutraal gedraagt. De remmen zijn goed doseerbaar en voldoende krachtig.

  • Veiligheid

    De XF wordt standaard geleverd met een stadsremhulp, een spoorassistent en een sleepstabiliteitscontrole. Op de optielijst vind je enkele interessante veiligheidspacks, met onder andere een intelligente snelheidsregelaar, een dodehoekmonitor en een systeem dat achteropkomend verkeer detecteert. Zowel wat betreft de passieve als de actieve veiligheid hoeft de XF niet onder te doen voor zijn concurrenten. Om dat oordeel officieel te staven is het wachten op de EuroNCAP-beoordeling.

  • Comfort

    Het compromis tussen comfort en rijplezier is uitmuntend. Zelfs met de sportophanging biedt de XF een hoogstaand comfort, zowel bij lage als bij hoge snelheden. En onder andere dankzij de discrete motor blijft het binnenin aangenaam stil. Achter het stuur vind je vlot een perfecte rijhouding en dankzij de verlengde wielbasis is achterin voldoende been- en hoofdruimte. Qua ergonomie scoort de XF goed, al vragen sommige menu’s van het infotainmentsysteem gewenning.

  • Praktische kant

    Instappen gaat gemakkelijk voorin, maar achterin is het door de coupélijn opletten dat je je hoofd niet stoot. In de auto vind je voldoende en goed geplaatste bergvakken. Ook de koffer voldoet met een inhoud van 540 liter aan de verwachtingen. Helaas laat Jaguar qua afwerking enkele steken vallen. We denken bijvoorbeeld aan de onderkant van de hoedenplank, maar vooral de nippe pasvorm van de stoelbekleding, die opvalt als je de rugleuning horizontaal legt, is een doorn in het oog.

  • Budget

    Echt goedkoop kun je de XF niet noemen, maar wanneer je prijs en standaarduitrusting met elkaar gaat vergelijken, scoort hij wél goed. Bovendien biedt Jaguar drie jaar garantie en drie jaar Europese bijstand. En met deze nieuwe motor met zijn lage CO2-uitstoot en zijn manuele versnellingsbak heeft hij bijkomende troeven op de fleetmarkt. Al blijft het nog even afwachten wat de herverkoopwaarde betreft, een aspect dat Jaguar tot nog toe altijd parten speelde.

Jaguar XF 2.0D 180 A : De fleetmarkt als doel
Conclusie / Jaguar XF 2.0D 180 A : De fleetmarkt als doel

De nieuwe Jaguar XF legt meer dan ooit de nadruk op dynamisch rijplezier, zonder dat de passagiers daarvoor aan comfort moeten inleveren. Zeker in deze R-Sport-uitvoering bedient hij de sportieve bestuurder op zijn wenken: bij elke snelheid geeft de auto je het gevoel dat je de teugels in handen hebt. Daartegenover staat dat de Ingenium-motor qua prestaties niet echt kan overtuigen, iets wat hij dan weer goedmaakt met zijn lage verbruik. En daarnaast volstaat de betere verhouding prijs-uitrusting dan bij de concurrentie niet om enkele storende afwerkingsdetails te vergoelijken, zoals de slordige afwerking van de onderkant van de hoedenplank en vooral de nipte pasvorm van de leren bekleding van de voorstoelen. Maar toch overheerst het gevoel dat Jaguar met deze XF meer heeft gedaan dan simpelweg de kloof met de concurrentie dichten. Dit is, om maar eens een modewoord te gebruiken, de reisberline voor de (sportieve) meerwaarde­zoeker.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker