Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Land Rover Discovery Sport TD4 HSE

In het kort

  • Techniek

    De ‘kleine’ Discovery doet bij zijn lancering een beroep op een reeks bekende Ford-motoren: de 2.0 EcoBoost benzine (240 pk) en de 2.2-TD4 (150 pk) en -SD4 (190 pk). Deze krachtbronnen worden altijd gekoppeld aan een 4x4-overbrenging (Haldex-koppeling op de TD4). Klanten krijgen de keuze tussen een manuele zesbak en een negentrapsautomaat. De nieuwe Ingenium-diesel wordt later geïntroduceerd door de 2.0 eD4 met voorwielaandrijving, die een lager verbruik belooft.

  • Wegligging

    Meer dan ooit houdt Land Rover zich ver van de vermogenswedloop. De filosofie van de Britse constructeur – sereniteit en veiligheid – leunt eerder aan bij die van het Zweedse Volvo, waarmee Land Rover nog steeds heel wat onderdelen deelt. Het grote verschil schuilt in het 4x4-karakter dat de Discovery Sport in zijn genen heeft, terwijl het de Volvo XC60 totaal vreemd is. De nieuwe kleine Land Rover is op alle wegen in zijn sas en rijdt even leuk als een Evoque.

  • Veiligheid

    De Discovery Sport kwam als beste in zijn klasse (Small Off-Road) uit de bus bij de EuroNCAP-tests. Als zichzelf respecterende gezins-SUV behaalde hij uitstekende scores voor de bescherming van de vijf inzittenden (de twee zitplaatsen in de koffer worden niet getest), maar ook voor voetgangers – met dank aan een motorkapairbag die wordt ontplooid onder aan de voorruit. Maar alvorens iemand aan te rijden remt de Discovery in kritieke situaties en bij lage snelheden helemaal alleen af.

  • Comfort

    De Discovery Sport kwam als beste in zijn klasse (Small Off-Road) uit de bus bij de EuroNCAP-tests. Als zichzelf respecterende gezins-SUV behaalde hij uitstekende scores voor de bescherming van de vijf inzittenden (de twee zitplaatsen in de koffer worden niet getest), maar ook voor voetgangers – met dank aan een motorkapairbag die wordt ontplooid onder aan de voorruit. Maar alvorens iemand aan te rijden remt de Discovery in kritieke situaties en bij lage snelheden helemaal alleen af.

  • Praktische kant

    Als geen ander slaagt Land Rover erin om grote veerwegen (noodzakelijk op het terrein) te combineren met een koetswerkcontrole op het niveau van een berline. De ophanging is subtiel gedempt, zonder te vervallen in de ‘sportieve’ stijfheid van de Duitse SUV’s, BMW op kop. Ze filtert alle types van wegen beter dan om het even welke would-beconcurrent. De TD4 beschikt over klassieke schokdempers; de elektronisch gestuurde ophanging is voorbehouden aan de SD4 en Si4.

  • Budget

    De uitrusting van de Discovery Sport TD4 HSE (46.400 euro) is standaard al rijkelijk te noemen, maar kan nog worden aangevuld met tien packs en/of negentien afzonderlijke opties. En dan hebben we het nog niet over de vier optionele velgen (als alternatief voor de standaard gemonteerde Sparkle Silver-achttienduimvelgen met negen glanzende dubbele spaken). Genoeg keuze dus om hem te personaliseren... waarbij je al snel aan premiumprijzen zit.

Land Rover Discovery Sport TD4 HSE
Conclusie / Land Rover Discovery Sport TD4 HSE

Terwijl de Range Rover Evoque zich richt tot de zogenoemde DINKs (Double Income No Kids, tweeverdieners zonder kinderen dus) en tot stadsbewoners op zoek naar een compacte standingvolle auto, bestendigt en versterkt de Discovery Sport het gezinsgerichte karakter van de Freelander 2... door het aan te vullen met een niveau van veiligheid (voetgangersairbag), standing (uitrusting), mogelijkheden (5+2 zitplaatsen) en homogeniteit (rijgedrag) dat de Freelander nooit heeft gezien. En dan hebben we het nog niet over zijn lijn. Al die kwaliteiten maken echter dat de prijs al snel oploopt naar het niveau van een Range Rover als je in de optielijst gaat grasduinen. Om toch bij Land Rover-tarieven te blijven kun je dus beter wachten op de Discovery Sport met tweewielaandrijving en de nieuwe Ingenium- dieselmotor (eD4), die meteen ook een pak zuiniger belooft te worden.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker