Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lexus GS F : De antihybride

In het kort

  • Rijdynamiek

    Met 477 pk en 530 Nm is de 5.0-V8 uit de GS F zeker niet de meest indrukwekkende motor in zijn klasse. In de praktijk geeft hij echter blijk van een sterke persoonlijkheid, die soepelheid aan een royale krachtontplooiing koppelt. Bovendien is zijn klank een nooit aflatende bron van genot. Ondanks zijn achter­wielaandrijving blijft de GS F steeds gedwee en volgzaam... mits je zijn reserves met mate aanspreekt en zijn rijhulpsystemen geactiveerd laat.

  • Veiligheid

    Met niet minder dan tien airbags in het hele interieur biedt de GS F al zijn inzittenden een uitstekende bescherming. Maar deze Japanner beschikt ook over de nodige rijhulpsystemen: ESP, dodehoekcontrole, snelheidsregelaar met afstandsbewaring ten opzichte van de voorligger, enzovoort. Ook een automatische spoorassistent is standaard, al wist dat systeem ons maar matig te overtuigen op een wegdek waar de wegmarkering niet in perfecte staat is.

  • Comfort

    Om het alledaagse rijcomfort en tegelijk een uitstekende controle van de koetswerkbewegingen bij een dynamische rijstijl te kunnen garanderen beschikt de GS F standaard over een adaptieve ophanging. Alleen zondigt hij door een wat stugger wegcontact als gevolg van de sportieve banden. Het interieur biedt royaal plaats aan vier personen en de bestuurder kan zijn rijhouding tot in de puntjes optimaliseren. De ergonomie laat op bepaalde vlakken te wensen over.

  • Praktische kant

    De standaarduitrusting is rijkelijk, maar minder hadden we ook niet verwacht van een Lexus, zeker niet op dit (prijs)niveau. De kwaliteitsindruk is erg goed, maar we moesten helaas vaststellen dat het interieur van de GS F systematisch kraakgeluiden produceerde op een slecht wegdek. Het koffervolume van 520 liter kan niet worden uitgebreid; de achterbank is vast. Gelukkig is de bagageruimte wel makkelijk toegankelijk en dus gebruiksvriendelijk.

  • Connectiviteit

    Lexus’ multimedia- en navigatiesysteem was in de beginjaren origineel, maar vandaag komt het vooral gedateerd over. Dat geldt niet alleen voor de navigatielay-out, maar ook voor de bedienings­interface, geïnspireerd op een computermuis, die in de praktijk niet echt gebruiksvriendelijk is. We troosten ons met de uitstekende Bluetooth-verbinding voor telefonie of audio. Van Apple CarPlay of Android Auto is geen sprake.

  • Budget

    Lexus laat de charmes van de GS F erg duur betalen: 104.740 euro! Daar komen uiteraard nog even indrukwekkende kosten bovenop, zoals de belasting op inverkeerstelling, de jaarlijkse verkeersbelasting en het brandstofbudget. Op basis van ons gemiddelde verbruik moet je rekenen op ongeveer 13,5 l/100 km, iets minder als je een (erg) lichte rechtervoet hebt... en veel meer als je je enthousiasme de vrije loop laat. Een gewaarschuwd man is er twee waard...

Lexus GS F : De antihybride
Conclusie / Lexus GS F : De antihybride

De Lexus GS F is minder prestatiegericht dan een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en fatsoenlijker dan een Maserati Ghibli S, om maar de twee meest trendy spelers uit het selecte clubje van de ultraperformante berlines te noemen. Toch ontbreekt het deze grote Japanner niet aan persoonlijkheid. De gorgelende klank en het edele karakter van zijn atmosferische V8 zijn uiteraard zijn grootste troeven, maar hij kan ook schermen met een doeltreffend en evenwichtig onderstel, uitstekende prestaties en een hoogstaand comfort om de liefhebbers te bekoren. Wat er dan nog rest? Tja... Het budget bijvoorbeeld. Met een prijs van bijna 105.000 euro wordt de GS F meer dan waarschijnlijk een uiterst zeldzame verschijning op onze wegen. Exclusiviteit gegarandeerd...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker