Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbieding. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof*

Bekijk

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Mercedes E 300 de Break : De laatste dieselhybride?

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    De hybride dieselaandrijving wordt perfect ondersteund door de 9G-Tronic. Die stuurt de 306 pk en 700 Nm uitsluitend naar de achteras, die altijd een perfecte trekkracht behoudt, mede dankzij de talloze rijhulpsystemen. De 300 kilogram extra van de hybride is voelbaar bij het remmen, maar heeft geen enkele invloed op de wegligging. Jammer is wel dat deze versie niet kan beschikken over de luchtvering, die garant zou staan voor een eersteklas comfort.

  • Veiligheid

    Samen met de noodremhulp voor in de stad maakt de adaptieve snelheidsregelaar met fileassistent, die ook in staat is om gevolg te geven aan de snelheidsbeperkingen en samenwerkt met de actieve spoorassistent, deze E-Klasse gedeeltelijk autonoom. Tegelijk zorgen deze systemen ervoor dat de batterij optimaal wordt bijgeladen. Wat de passieve veiligheid betreft, beschikt de E over zeven airbags. Laterale airbags achterin zijn optioneel verkrijgbaar.

  • Comfort

    De E 300 de rijdt magisch in elektrische modus, maar het wat onaangename motorgeluid wanneer de diesel aanslaat, ontgoochelt enigszins. Dat gebeurt brutaal als je meer vermogen vraagt, en in Charge-modus heeft de tweeliter de neiging om hoog in de toeren te klimmen. De akoestische beglazing lijkt een goede oplossing om dat probleem aan te pakken en volop te genieten van de gezellige en verzorgde sfeer die heerst in het interieur. De sportstoelen zitten prima.

  • Praktische kant

    De grote batterij, die is geïnstalleerd boven de achteras, doet afbreuk aan het laadvolume en palmt 200 liter in. Resultaat: 440 liter in vijfzitsconfiguratie en 1.620 liter met de achterbank neergeklapt. De transformatie tot hybride heeft Mercedes ook gedwongen om te kiezen voor een kleinere brandstoftank: 50 liter in plaats van 66 voor de ‘klassieke’ E-klasses. Het sleepvermogen van 2,1 ton blijft ongewijzigd.

  • Connectiviteit

    De twee schermen van 12,3 duim dompelen de bestuurder onder in een volledig digitale omgeving. Navigeren door de menu’s verloopt intuïtief en de onlinediensten zijn perfect aangepast. Volgens je behoeften en de verkeersomstandigheden wordt je reisweg realtime aangepast. je kunt de E-Klasse ook met je telefoon bedienen: niet alleen om hem te ont- of vergrendelen, maar ook om hem te parkeren of te traceren, allemaal via de app Mercedes Me Connect .

  • Budget

    De 14.000 euro die een E 300 de meer kost dan een E 200 d, haal je er nooit uit puur door het brandstofvoordeel alleen. Daar staat tegenover dat de E 300 de in Vlaanderen volledig is vrijgesteld van belastingen en dat hij in het hele land een zachte fiscaliteit geniet voor bedrijven en zelfstandigen. De keuze voor een hybride is doorgaans dan ook een keuze die ingegeven wordt vanuit financiële overwegingen.

Mercedes E 300 de Break : De laatste dieselhybride?
Conclusie / Mercedes E 300 de Break : De laatste dieselhybride?

Hoewel we ons vragen kunnen stellen bij de zin om te investeren in een technologie die op korte of middellange termijn mogelijk verdwijnt, blijft de combinatie van een dieselkrachtbron met een elektromotor wel een oplossing die weinig broeikasgassen uitstoot. De E 300 de kan rekenen op de zuinigheid van zijn zelfontbrander op de snelweg en is daarnaast in staat om zuiver elektrisch en volledig emissievrij te rijden in de stad. Daardoor is hij bovendien fiscaal interessant voor bedrijven en in Vlaanderen tot op zekere hoogte ook voor particulieren. Voor Waalse particulieren is de financiële operatie niet rendabel, maar dat geldt voor de overgrote meerderheid van hybride voertuigen, zeker in het topsegment. Al bij al houden we gemengde gevoelens over aan deze test. Ja, de E 300 de biedt het beste van twee werelden, maar anderzijds heeft de dieselhybride in West-Europa op het eerste gezicht geen toekomst. En dat zet vraagtekens bij de herverkoopwaarde…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!