Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mini Countryman Cooper S E : Mini's eerste oplaadbare hybride

In het kort

  • Rijdynamiek

    De Countryman Cooper S E is een plug-inhybride, waarbij de elektromotor van 88 pk zo vaak mogelijk aan het werk wordt gezet. Hij kan ook echt uitsluitend elektrisch rijden. Indien de laadbeurten elkaar opvolgen, hou je het verbruik op 0 l/100 km. Maar na de 37 elektrische kilometers verdwijnt het elektrisch voordeel van de Cooper S E en blijft het meergewicht. De Cooper S E presteert beter dan een Cooper, maar verbruikt niet minder.

  • Veiligheid

    Standaard heeft de Countryman zes airbags en Isofix-bevestigingspunten op de achterbank. Qua actieve veiligheid kan hij rekenen op de systemen Active Guard en Active Pedestrian Safety. Hij heeft ook een actieve motorkap. Als optie kun je de Driving Assistant aanvinken, met onder meer automatische grote lichten, een verkeersbordherkenning en voetganger-detectie. Bizar genoeg kun je hem niet uitrusten met dodehoeksensoren, zelfs niet als optie.

  • Comfort

    De Countryman Cooper S E is weldegelijk een echte Mini. Met zijn enthousiaste onderstel en zijn strakke ophanging weet hij zijn gewicht van 1,7 ton nog best goed te camoufleren. Doordat hij veelvuldig een beroep doet op de elektrische aandrijving is hij veruit de stilste Countryman. Gelukkig is de geluiddemping van goed niveau, want zoals vaak in zo'n geval vallen wind- en rolgeluiden bij gebrek aan motorlawaai beter op.

  • Praktische kant

    Het interieur verschilt nauwelijks van dat van de andere Countrymans. Het enige nadeel: door de plaatsing van de batterijen heeft hij geen verschuif-bare achterbank en verdwijnt er 35 liter aan ruimte onder de koffervloer. Gelukkig blijft de gewone koffer dus onaangetast. Mini benut helaas het resterende compartiment onder de koffervloer niet om daar de laadkabels onder te brengen. Tot slot is de gewone laadkabel slechts drie meter lang.

  • Connectiviteit

    De Cooper S E krijgt standaard het multimediasysteem Visual Boost met navigatie op een 6,5 duim groot scherm. Onze testwagen was uitgerust met het optionele Professional-systeem. Dat is met zijn draaiknop en zijn capacitief aanraakscherm kinderlijk eenvoudig te bedienen. Met de programmeerbare laadtijden kun je bovendien gebruikmaken van het nachttarief op het net om zo goedkoop mogelijk op te laden.

  • Budget

    De Countryman Cooper S E ALL4 kost 37.350 euro, 1.850 euro minder dus dan zijn tweelingbroer, de BMW 225xe. Bovendien is hij met dezelfde uitrusting minder duur dan de Cooper SD ALL4 met automaat. In Vlaanderen geniet hij volop van alle fiscale voordelen dankzij zijn lage gemiddelde CO2-uitstoot van 49 g/km. Ook als bedrijfswagen is hij erg interessant, met een aftrekbaarheid van 100 procent en een maandelijks bedrag voor het voordeel alle aard (VAA) van 106,67 euro.

Mini Countryman Cooper S E : Mini's eerste oplaadbare hybride
Conclusie / Mini Countryman Cooper S E : Mini's eerste oplaadbare hybride

Voor een eerste poging met een plug-inhybride is de Countryman Cooper S E allerminst een slag in het water. Door gebruik te maken van de vitale onderdelen van de BMW 225xe neemt hij ook de kwaliteiten daarvan over. Het aandrijfgeheel probeert zo veel mogelijk de elektrische motor in te schakelen. De hybride tandem werkt naadloos en feilloos samen. Indien het traject niet te lang is, zijn lage verbruikscijfers mogelijk. Maar wanneer je verder moet dan het elektrische rijbereik, is de Cooper S E eigenlijk niet meer dan een Cooper met een bijkomend rugzakje van 250 kilo.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker