Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mitsubishi Space Star 1.2i

In het kort

  • Techniek

    Geen diesel onder de motorkap van de Space Star, maar alleen kleine atmosferische driecilinders op benzine. De 1.2 mist pit onder 1.500 o/m, maar bruist van het leven hoger in de toeren. Deze motor blijkt bovendien altijd erg zuinig en is standaard gekoppeld aan een stopstartsysteem. De manuele versnellingsbak laat zich aangenaam en snel bedienen, maar de erg lange spreiding zet een domper op de hernemingen op grote wegen. Als optie is een CVT-automaat verkrijgbaar.

  • Wegligging

    De Space Star werd vooral ontworpen met het oog op gebruik in de stad en rust op een comfortabele ophanging, die bij een dynamische rijstijl echter het koetswerk onvoldoende ondersteunt. De lichte voortrein en de vage en erg indirecte stuurinrichting zetten er evenmin toe aan het tempo op te voeren. Deze kleine stadsauto vertoont daarentegen wel een erg stabiel en dus veilig weggedrag in alle omstandigheden. Ondanks trommels achteraan doet het remsysteem zijn werk behoorlijk.

  • Veiligheid

    De stabiliteitscontrole is standaard, evenals zes airbags, maar van een knieairbag voor de bestuurder is geen spoor te bekennen. Een snelheidsregelaar is evenmin verkrijgbaar, automatische lichten en ruitenwissers zijn daarentegen standaard op de goed uitgeruste 1.2. De Space Star heeft echter geen recht op veiligheidsuitrusting van de jongste lichting, zoals een automatische remfunctie voor in de stad, die nochtans nuttig kan zijn voor een... stadsauto.

  • Comfort

    De geluiddemping is toereikend in de stad, maar volstaat maar net op grote wegen, waar rol- en windgeluiden sterk hoorbaar zijn. De rijhouding is goed, hoewel het stuur enkel in de hoogte kan worden versteld. Dé grote kwaliteit van deze kleine Space Star is echter zijn verhouding buitenmaten-binnenruimte. Zo hebben de achterpassagiers echt veel beenruimte voor een zo kleine auto: ook volwassenen kunnen achterin mee. De steun van de voorstoelen mocht beter.

  • Praktische kant

    De Space Star bestaat niet met drie deuren. Instappen is dan ook geen enkel probleem, ook niet achterin. In het interieur is het al kunststof wat de klok slaat, maar de afwerking is behoorlijk en de uitrusting van deze 1.2 is echt rijkelijk. De koffer is met een inhoud van 235 liter ruimer dan die van kleine stadsauto's uit het A-segment, maar minder groot dan die van een veelzijdige stadsauto. Het is wel jammer dat de achterbank niet verschuifbaar is.

  • Budget

    De onderhoudsintervallen vallen binnen de norm voor het segment. Wat de garantie betreft, stellen we de uitgebreide dekking tegen doorroesten op prijs, evenals de mobiliteitsbijstand, die automatisch wordt verlengd gedurende tien jaar als u de auto laat onderhouden binnen het officiële netwerk. Het feit dat de 1.2 niet combineerbaar is met een basisversie, maakt de Space Star echter duurder dan rivaliserende modellen, zelfs uit het B-segment.

Mitsubishi Space Star 1.2i
Conclusie / Mitsubishi Space Star 1.2i

De Space Star wordt verondersteld de Colt op te volgen, maar speelt niet echt in dezelfde categorie: hij is kleiner en meer basic en zit in feite tussen het A- en het B-segment in. In vergelijking met zijn voorganger is de kleine Mitsubishi dan ook minder geschikt voor grote wegen, maar voelt hij zich nog meer thuis in de stad. En hij is zelfs de ruimste kleine stadsauto van de markt: in de Space Star kunnen ouders hun tieners moeiteloos achterin kwijt, terwijl jongvolwassenen ook hun vrienden kunnen meenemen voor een uitstapje in de stad. Deze Mitsubishi is dus een echte 'allesdoener' voor in de stad wonende gezinnen, die zowel wordt gebruikt door mama en papa als door broer en zus. De jeugd zal het echter wat minder leuk vinden dat hij weinig trendy voor de dag komt en dat hij geen Bluetooth heeft. Ook vinden we het jammer dat het uitrustingsbeleid zo strikt is: deze 1.2 is enkel verkrijgbaar in de dure topversie. Gelukkig zijn de gebruikskosten van deze stadsauto erg laag...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker