Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Agila 1.2 & 1.3 CDTI

In het kort

  • Wegligging

    De kleine 1.3 CDTI heeft de verdienste dat hij over meer koppel beschikt en dus beter herneemt, terwijl hij toch zuiniger is. De 1.2 op benzine is echter nerveuzer en tegelijk stiller bij gemiddelde toerentallen. Beide hebben een manuele vijfversnellingsbak, maar de 1.2 kan als optie een automaat krijgen. De elektrische stuurbekrachtiging is licht, maar niet altijd erg nauwkeurig. De kleine draaicirkel vergemakkelijkt het rijden in de stad en het parkeren.

  • Veiligheid

    Behalve dat het rempedaal wat brutaal aangrijpt als je er geen erg in hebt, is het remsysteem vrij van bijzondere kritiek. Een ABS en noodremhulp zijn standaard. De koersstabiliteit is niet de grootste troef van de Agila, maar zijn weggedrag is nooit verraderlijk.Voor de passieve veiligheid zorgen standaard vier airbags (twee frontale en twee zijdelingse), terwijl gordijnairbags optioneel te krijgen zijn, net als een ESP trouwens.

  • Comfort

    De ophanging is stug, de stoelen zijn vrij hard en missen zijdelingse steun. Het rijcomfort is dan ook niet de grootste troef van de Agila. De rijhouding is vergelijkbaar met die in een eenvolumer: de zitting van de stoel is hoog (zelfs in de laagste stand) en het stuur staat laag (zelfs in de hoogste stand). De binnenruimte is behoorlijk, zonder meer, met een beperkte breedte op schouderhoogte. Helaas is de achterbank niet verschuifbaar.

  • Praktische kant

    De vijf wijd openzwaaiende deuren bieden een vlotte toegang. Minder probleemloos is het zicht schuin naar voren en schuin naar achteren, dat wordt belemmerd door de dikke stijlen. De achterbank is erg makkelijk neer te klappen en maakt een vlakke laadvloer mogelijk. Ze is uit één stuk in de basisversie en bestaat uit twee asymmetrische delen in de Enjoy. De kwaliteit van de materialen en van de afwerking is goed en de standaarduitrusting voldoet.

  • Budget

    Hoewel de Agila best wel zuinig wil zijn, stelt hij op verbruiksvlak teleur, in die zin dat hij niet zo "groen" blijkt te zijn: de 1.2 en de 1.3 CDTI stoten respectievelijk 120 en 131 gram CO2 per kilometer uit. En terwijl de Suzuki-versie van de Agila, de Splash, een garantie krijgt van vijf jaar of 150.000 kilometer, houdt Opel het bij twee jaar, weliswaar zonder kilometerbeperking.

  • Verhouding buitenmaten-binnenruimte
  • Discrete en trillingvrije motor
  • Handig vijfdeurskoetswerk
  • Makkelijke instap
  • Keurige veiligheidsuitrusting
  • Opbermogelijkheden voorin
  • Afwerking, materiaalkeuze
  • Moeizame hernemingen
  • Stug werkingscomfort (ophanging, stoelen?)
  • Gebrekkige steun stoelen
  • Geen verschuifbare achterbank
  • Niet bijzonder ecologisch
  • Zicht schuin voor- en achteruit

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker