Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Grandland X 1.2 T : Franse techniek in een Duits kleedje

In het kort

  • Rijdynamiek

    Naar het voorbeeld van de Peugeot 3008, waarvan hij platform en aandrijfgehelen overneemt, kan de Grandland X een goed compromis comfort-weggedrag voorleggen. Speels zouden we hem niet noemen, maar hij is absoluut niet saai om mee te rijden, terwijl het stuur en de remmen aanvoelen zoals het hoort. De 1.2 T komt met zijn 130 pk goed tot zijn recht, ongeacht of hij gekoppeld is aan de manuele zesbak (die wat beter geleid mocht zijn) of de optionele automaat.

  • Veiligheid

    Door EuroNCAP werd de Grandland X bekroond met de volle vijf sterren. De subscores voor voetganger-veiligheid en rijhulpsystemen waren echter iets minder, met name omdat de automatische noodremfunctie met voetgangerdetectie niet te krijgen is op de basisversie Comfort. Een spoorassistent en verkeersbordherkenning zijn daarentegen altijd standaard. Qua airbags houdt de Grandland X het bij zes exemplaren, zonder de mogelijkheid om er nog aan toe te voegen.

  • Comfort

    Het voor een SUV vrij dynamische weggedrag betaal je geenszins qua rijcomfort, want de ophanging biedt een goed compromis op dat vlak. Ook over de geluiddemping valt niet te klagen, al laat de driepitter onder belasting wel van zich horen. De algemene ergonomie is duidelijk en in ieder geval klassieker dan in de Peugeot 3008, waarvan de i-Cockpit niet door iedereen gesmaakt wordt. Uiteraard heeft de Grandland X recht op Opels bejubelde ergonomische voorstoelen.

  • Praktische kant

    Instappen in de Grandland X verloopt zowel voor- als achterin vlot en levert je geen vuile broekspijpen op, aangezien de deuren de drempels van het koetswerk netjes bedekken. Ook de koffer is goed toegankelijk, maar het vergt wat oefening om ze handsfree te kunnen openen. De moduleerbaarheid is klassiek, maar er zijn voldoende opbergmogelijkheden, terwijl de optionele dubbele koffervloer verzorgd en handig is. De algemene kwaliteitsindruk ten slotte is meer dan behoorlijk.

  • Connectiviteit

    Een radio met bluetooth is standaard van bij de basisversie, maar het infotainmentsysteem is pas van de partij vanaf de Edition. Voor navigatie moet je dan nog wel bijbetalen, zelfs op de topversie. In ieder geval is het IntelliLink erg volledig, met Apple CarPlay en Android Auto, maar ook Opels conciërgedienst OnStar en de smartphoneapp myOpel. Je gsm koppelen is kinderspel en op de geluidskwaliteit bij het bellen of het streamen van muziek is niets aan te merken.

  • Budget

    Opel biedt de Grandland X aan voor een redelijk interessante instapprijs (25.600 euro), al zijn de uitrustingsmogelijkheden op de basisversie Comfort beperkt. Ook op de topversie moet je voor heel wat dingen nog bijbetalen. De 1.2 T houdt het schappelijk wat belastingen betreft, terwijl het verbruik in de praktijk binnen de perken blijft voor een benzine-SUV in dit segment. De garanties zijn beperkt, al kun je die tegen meerprijs verlengen.

Opel Grandland X 1.2 T : Franse techniek in een Duits kleedje
Conclusie / Opel Grandland X 1.2 T : Franse techniek in een Duits kleedje

De Grandland X toont aan dat de nieuwbakken Frans-Duitse alliantie ondanks alle scepsis kan werken, want hoewel hij technisch gezien in ruime mate een beroep doet op een PSA-basis, past hij toch mooi binnen het Opel-gamma en vormt hij ook los daarvan een coherent geheel. Hij is misschien wat origineel dan zijn Peugeot-neef met zijn i-Cockpit, maar dat kan juist een voordeel zijn aangezien niet iedereen daarvoor te vinden is. Om dagelijks mee te leven is de Grandland X op een paar kleine ergernissen na even aangenaam als de 3008 en moet hij zeker zijn mannetje kunnen staan ten opzichte van zijn rivalen, al zijn de meeste in dit segment wel te krijgen met vierwielaandrijving…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars