Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Seat Leon 1.6 TDI 105

In het kort

  • Techniek

    De 1.6 TDI werd overgenomen van de vorige Leon, maar evolueerde nog, vooral dan qua optimale toerentalgebied. Ook zijn CO2-uitstoot daalde en komt nu uit op 99 g/km, zonder een beroep te hoeven doen op het Ecomotive-pakket. In de praktijk blijkt deze motor steeds aangenaam soepel. En dat is maar goed ook, want hij kan niet echt rekenen op de behoorlijk lang gespreide vijfversnellingsbak. Ons testverbruik van 6,1 l/100 km van zijn kant is erg aanvaardbaar.

  • Wegligging

    Het 'comfortonderstel' van de Leon is nog niet zo radicaal als de sportophanging van de FR-versies, maar geeft toch al dynamiek de voorkeur boven een zijdezacht comfort. Als gevolg daarvan lijkt de wegligging uitstekend en rijgt de Leon bochten met veel zelfvertrouwen aan elkaar, ook met de torsieas van de basisversie. Het elektrisch bekrachtigde stuur blijft voldoende informatief, terwijl de remmen altijd paraat staan en gemakkelijk te doseren zijn.

  • Veiligheid

    Net zoals zijn neef, de VW Golf, heeft de Leon voortaan zeven airbags standaard (waarvan een nieuwe voor de knieën van de bestuurder) en kan daaraan als optie een extra koppel zijdelingse airbags achterin worden toegevoegd. De spoorassistentie en de automatische activering van de grote lichten afhankelijk van de omstandigheden maken deel uit van het Driving Assistance Pack (300 euro) en zijn eveneens nieuw. De automatische remhulp in de stad van de Golf is echter niet leverbaar.

  • Comfort

    Het 'comfortonderstel' mag dan niet echt comfortabel zijn, maar de Leon kan wel rekenen op een interieur dat oordeelkundig werd herwerkt. Voorin oogt het dashboard mooi, zelfs al moet je hier en daar nog kunnen leven met enkele harde en te lichte kunststoffen, terwijl het comfortpeil achterin nog is opgetrokken, dankzij meer ruimte voor hoofd en benen en een beter gevormde achterbankrug. De rijhouding is nog steeds een van de beste van het segment.

  • Praktische kant

    De verleidelijke stijl en de sensuele lijnen blijven niet zonder gevolgen voor de functionele aspecten. Zoals bij de vorige Leon is de koffer - die 40 liter groeide, tot 380 liter - moeilijk toegankelijk, wat te wijten is aan een erg hoge tildrempel. Het zicht naar voren ging erop vooruit dankzij fijnere dakstijlen, maar naar achteren blijft het in krappe omgevingen nog steeds problematisch, door de combinatie van een kleine achterruit enerzijds en dikke C-stijlen anderzijds.

  • Budget

    Voor 20.590 euro voor het uitrustingsniveau Reference blijft de Leon 1.6 TDI 105 nog zo'n 1.000 euro minder duur dan een Volkswagen Golf met dezelfde motor. Hoewel hij de uitrusting van de Duitser niet evenaart, is de Seat al erg keurig aangekleed (manuele airco, radio-cdspeler met aanraakscherm). En hoewel rood spijtig genoeg de enige gratis koetswerkkleur is in het aanbod, zijn er behoorlijk wat opties, die doorgaans niet overdreven duur zijn.

Seat Leon 1.6 TDI 105
Conclusie / Seat Leon 1.6 TDI 105

Terwijl hij technisch meer dan ooit verwant is aan de Volkswagen Golf, probeert de Seat Leon - net zoals voordien - het verschil te maken met zijn sportievere design en zijn iets grotere aandacht voor de wensen van de meest dynamische bestuurders. Met de 1.6 TDI 105 blijft hij een erg homogene middenklasser, die aangenaam is om mee te rijden en in de dagelijkse omgang. En hoewel hij nog zondigt op bepaalde details (zoals de toegankelijkheid van de koffer of een afwerking die nog altijd beter kan...) in vergelijking met zijn Duitse neef, behoudt hij nog steeds een prijsvoordeel (zo'n 1.000 euro voor de basis-1.6 TDI 105, met wel een iets ruimere uitrusting bij VW) en een dosis sensualiteit. Zoals het een echte Seat betaamt dus.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars