Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lexus IS 300h

De nieuwe Lexus IS is bij ons enkel verkrijgbaar als hybride. Toch kunnen dieselfanaten maar beter niet te snel hun neus ophalen, want het aandrijfgeheel mag bijzonder coherent worden genoemd.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

Technisch is de IS gebaseerd op het platform van de grotere GS, dat echter niet alleen werd ingekort, maar ook aanzienlijk werd versterkt, om de dynamische capaciteiten te verbeteren en trillingen terug te dringen. In vergelijking met zijn voorganger groeide de IS in alle richtingen. Met zijn nieuwe afmetingen biedt hij een erg gulle binnenruimte, vooral in de koffer of op de achterste zitplaatsen waar de passagiers de vruchten plukken van de 7 centimeter langere wielbasis. Ook voor het hybridesysteem werd teruggegrepen naar de GS, want de IS neemt van de reisberline tevens het aandrijfsysteem over, met epicycloïdaal tandwielstelsel in plaats van een versnellingsbak. De andere elementen werden echter aangepast om het totale plaatje wat redelijker te houden. Zo leveren de nieuwe viercilinder van 2,5 liter (181 pk) en de synchrone elektromotor met permanente magneten (143 pk) samen een gecombineerd vermogen van 223 pk. Het batterijpack, dat perfect geïntegreerd is onder de koff ervloer, maakt nog altijd gebruik van nikkel-metaalhydride- in plaats van lithium-iontechnologie, maar heeft niettemin een erg hoog vermogen: 1,49 kWh, tegenover bijvoorbeeld 1,35 bij de BMW ActiveHybrid3 en 1,1 bij de Peugeot 508 Hybrid4. Deze full hybrid kan dan ook bij de minste gelegenheid volledig elektrisch rijden. Dankzij een relatief beperkt vermogen en een gematigde CO2-normuitstoot (99 g/km voor de zuinigste versie) is hij ook voor de fleetsector interessant, zelfs in vergelijking met een rivaliserende diesel.

  • Uitgepuurde hybride aandrijflijn
  • Gemakkelijk zuiver elektrisch te rijden
  • Gematigd verbruik bij rustige rijstijl
  • Knap afgesteld chassis, evenwicht, precisie
  • Rijkelijke uitrusting
  • Algemeen comfort, verzorgde afwerking
  • Dure uitrustingslijnen
  • Klunzige ergonomie, langzame menureacties
  • Demping rolgeluiden kan beter
  • Verbruik bij gespierde rijstijl
  • Begrensd op 200 km/h
  • Erg ongunstige BIV in Brussel en Wallonië

In dit artikel : Lexus, Lexus IS

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker